El president de la Generalitat, Salvador Illa, i el president i director d’Educació de l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE), Andreas Schleicher, han signat aquest dimecres l’acord de col·laboració per “millorar” el sistema educatiu català. El president ha alertat que el conveni “no busca resultats per demà passat” sinó que té un horitzó de quatre anys. Així, el 2025 es farà una diagnosi, el 2026 es començaran a implementar polítiques que s’hagin acordat, el 2027 servirà per consolidar-les i el 2028 es compartiran els resultats. Schleicher ha afirmat que Catalunya té “eines i recursos” per ser un dels líders en educació i ha afegit que per aconseguir-ho es compartiran experiències de casos d’èxit d’altres països.
Illa i Schleicher han signat l’acord després de visitar l’Escola Marta Mata, un centre d’alta complexitat a Nou Barris, a Barcelona. Allà, el president de la Generalitat ha recordat que el primer dia de curs va anunciar aquest acord, que s’ha materialitzat amb la signatura d’aquest dimecres -tot i que el conveni administratiu serà efectiu en les propers setmanes-.
El president ha destacat que hi ha centres educatius que funcionen “molt bé” i ha reiterat la seva confiança en els sistema educatiu català i en els seus professionals. Malgrat tot, ha recordat que diversos informes i indicadors han revelat en els darrers mesos mals resultats educatius en diferents matèries. “Hi ha camí de millora”, ha dit. Per això, el Govern es va plantejar aquest acord amb l’OCDE.
Illa ha insistit però que aquest camí de millora serà llarg i que els resultats no s’aconseguiran ràpidament. De fet, el conveni es marca un calendari a quatre anys vista. Mentrestant, el president ha garantit que s’anirà atenent allò “urgent”.
Pel que fa al com, tant ell com el president de l’OCDE, han explicat que l’objectiu és aprendre d’experiències educatives d’èxit d’altres països, tot i que el president de la Generalitat ha afegit que la idea no és fer una “còpia mecànica” del que s’hagi fet en un altre lloc sinó adaptar-ho a l’entorn català.
El president ha afirmat també que la voluntat és que les polítiques que es posin en pràctica estigui acordades entre totes les parts implicades en el sistema educatiu, el món local i, si és possible, també amb el consens dels grups parlamentaris.
Illa ha volgut enviar un missatge de confiança sobre les possibilitats de Catalunya i ha posat l’Escola Marta Mata, d’alta complexitat, com a exemple de bones pràctiques.
L’OCDE diu que Catalunya té les eines per millorar
De la seva banda, Schleicher ha assegurat que Catalunya té les eines per aconseguir bons resultats educatius i ha afegit que per aconseguir-ho fan falta els docents i professionals del sistema educatiu però també famílies implicades. Sobre la funció de l’OCDE, ha detallat que no poden dir “exactament què necessita Catalunya” però sí compartir experiències d’èxit d’altres països, indicacions sobre com aconseguir atraure els millors professors i com fer un bon ús dels recursos disponibles.
D’altra banda, ha dit que els reptes als que s’enfronta Catalunya no són diferents dels que tenen també altres països. Entre aquests, ha situat els fluxos migratoris o les noves tecnologies. “Són reptes que es veuen a escoles de tot el món i la qüestió és aprendre els uns dels altres amb aquest tipus de cooperació”, ha manifestat. En aquest sentit, ha indicat que la cooperació no serà només entre l’OCDE i Catalunya sinó que la voluntat és convidar altres països i escoles per veure com han superat aquests reptes. Per al president de l’OCDE, aquesta política de compartir experiències és la que també ha de regnar dins dels centres.