Edició 2440

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 31 de març del 2025
Edició 2440

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 31 de març del 2025

Illa afirma que reforçaran totes les polítiques per a l’aprenentatge i ús del català: “Hi ha partit”

António Costa es mostra "receptiu i prudent" sobre l'oficialitat del català a Europa en la reunió amb el president

|

- Publicitat -

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha assegurat que el Govern està compromès a reforçar totes les polítiques per fomentar l’aprenentatge i l’ús del català, en la línia del pla de xoc anunciat pel conseller Francesc Xavier Vila. “Hi ha partit”, ha afirmat el president en una atenció a mitjans l’endemà que es publiqués l’enquesta d’usos lingüístics. Illa ha fet aquestes declaracions des de Brussel·les just després de reunir-se amb António Costa, president del Consell Europeu. Durant la reunió Illa li ha explicat els treballs per aconseguir l’oficialitat del català a Europa i, segons el president, Costa s’ha mostrat “receptiu i prudent”. A més, l’ha convidat a visitar Catalunya.

Publicitat

Sobre l’informe de l’estat del català a Catalunya, el president de la Generalitat ha dit que “es remet” a les explicacions donades pel conseller Vila aquest dimecres i ha reiterat que el Govern “reforçarà” l’ensenyament de la llengua a través del pla de xoc anunciat.

“El conseller ja ha desplegat tot un pla per tirar endavant i la voluntat és fer-ho amb el màxim consens possible de totes les forces majoritàries al Parlament”, ha apuntat. “Entenem que les institucions de Catalunya hem de treballar per millorar l’ús de la llengua catalana, i això farem”, ha afegit.

Reunió amb António Costa

Pel que fa a la reunió que ha mantingut amb Costa, Illa ha detallat que ha traslladat al president del Consell Europeu que la petició feta pel govern de Pedro Sánchez és una qüestió de “justícia lingüística”. “M’he posat a la seva disposició per tot el que puguem fer per acompanyar el treball de l’executiu espanyol”, ha indicat.

Et pot interessar  Illa confia que Barcelona pugui retenir el MWC més enllà del 2030 "si les coses es fan ben fetes"

Segons ha dit, l’exprimer ministre de Portugal “l’ha escoltat” i s’ha mostrat “receptiu”, alhora que “prudent” atès que, tal com ha admès el mateix Illa, es tracta d’un assumpte que “no és gens senzill.

Al seu torn, fonts europees han assenyalat que la reunió entre Costa i Illa “posa de manifest” el compromís del president del Consell Europeu amb “l’apropament” de les institucions de la UE als ciutadans i regions europees. Alhora, han confirmat que Illa ha defensat davant de Costa la petició de reconeixement del català, l’euskera i el gallec com a llengües oficials de la UE.

Agenda a Brussel·les

A banda, aquest migdia Illa té previst reunir-se amb la vicepresidenta de la Comissió Europea Teresa Ribera. Durant la reunió Illa també vol traslladar-li la necessitat que el català sigui oficial a Europa i que es pugui utilitzar al Parlament Europeu. A banda, abordaran qüestions sectorials com l’electrificació de vehicles, la simplificació burocràtica en la pagesia i qüestions que afecten la indústria farmacèutica.

Aquesta tarda el president intervindrà al ple del Comitè de les Regions, que fa la seva primera sessió. Illa ha afirmat que aquests dos dies de viatge institucional a Brussel·les tenen un balanç “molt positiu” i ha insistit que la seva intenció és venir regularment perquè “en un context de canvis al món, la resposta és més Europa”.

Publicitat

Clica l'icona i subscriu-te al canal de Whatsapp

Tota l'actualitat al teu mòbil!

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí