La Generalitat i el govern espanyol han constituït aquest divendres a Madrid els set grups de treball tècnic acordats per desplegar el traspàs de Rodalies. L’objectiu dels dos governs és definir en un termini de dos mesos els fulls de ruta per fer efectiu el procés. El primer grup que ha quedat constituït ha estat el de l’àmbit laboral i sindical. Hi ha participat representants dels dos governs, de les empreses Adif i Renfe, i de les organitzacions sindicals amb representació als comitès d’empresa tant d’Adif com de Renfe.
Segons una nota que ha emès el govern espanyol, cada grup està coordinat de forma conjunta per representants del Ministeri i de la Generalitat.
A través del grup de l’àmbit laboral, segons el Ministeri, “es materialitza la participació dels representants dels treballadors de les empreses públiques a les diverses etapes del procés”.
L’objectiu és “reforçar la participació dels treballadors de les empreses Renfe i Adif per garantir que els aspectes laborals s’aborden de la manera convenient”.
La resta de grups estan formats per representants dels departaments de Territori, Presidència, Economia i Hisenda de la Generalitat, dels ministeris de Transports, Política Territorial i Hisenda, de Renfe i Adif, dels comitès d’empresa, de l’Agència estatal de Seguretat Ferroviària, així com d’ATM i IFERCAT.
A més del grup que aborda l’àmbit laboral, aquest divendres s’ha constituït el grup de traspàs de l’operadora, que proposarà les mesures necessàries per a la constitució de la nova empresa mercantil de Rodalies de Catalunya.
Aquest grup ha de definir els mitjans necessaris per a la creació de l’empresa, que es dotarà dels recursos que avui s’utilitzen per a la prestació del servei de Rodalies.
També s’ha constituït el grup de serveis ferroviaris, que ha d’analitzar possibles millores en els serveis actuals i establir les terminis i els costos a assumir. També haurà d’analitzar els mecanismes de flexibilització del càlcul per afrontar despeses extraordinàries en la prestació del servei i establir indicadors de rendiment i qualitat.
El grup de treball del Pla de Rodalies se centrarà en el seguiment periòdic de l’execució del pla, la seva actualització, la determinació de prioritats, i la programació anual d’actuacions i inversions.
El grup de treball per al traspàs d’infraestructures s’encarregarà d’identificar els trams on només es prestaran serveis de titularitat exclusiva de la Generalitat. També establirà els mecanismes de coordinació necessaris per a l’explotació eficient i en condicions de seguretat dels trànsits i serveis que siguin objecte de traspàs.
El grup de treball d’afers econòmics establirà i impulsarà els mecanismes per traspassar a la Generalitat els fons per cobrir el dèficit d’explotació dels serveis de Renfe. També haurà de proposar fórmules per traspassar a la Generalitat els recursos per pagar “el deute amb Renfe pels serveis prestats en el marc del Pla d’Acció” i quina part del cost de l’actual pla ha de passar a formar part de finançament ordinari de servei de Rodalies, incloent-hi Rodalies Lleida.
Aquest grup també desplegarà els mecanismes perquè l’Estat pugui compensar els increments de costos dels cànons ferroviaris d’ADIF de mitjans del 2017.
Per últim, el grup de treball d’afers jurídico-administratius donarà suport a la resta de grups. Haurà d’ajudar en el procés de definició dels instruments jurídics que materialitzaran cada objectiu de la resta de grups i assessorar sobre la viabilitat de les propostes.