Gairebé sis de cada deu empresaris de Comertia considera que l’oferta pública d’adquisició amb la qual el BBVA vol adquirir el Banc Sabadell “no és beneficiosa” per al comerç a Catalunya. Així ho indiquen el 59% de les respostes a l’enquesta mensual que l’entitat elabora amb les empreses adherides, que s’han posicionat majoritàriament en contra de l’opa. Un 15% considera que no afectarà al comerç i només un 3% s’hi ha mostrat a favor. El percentatge restant fins arribar al 100% no s’hi ha mostrat ni a favor ni en contra. Les respostes contraries a l’absorció argumenten que “limita l’accés a crèdits adaptats” a les necessitats de les empreses catalanes, especialment en finançament del circulant per que hi hauria menys oferta bancària.
També apunten que es perdria una entitat arrelada al territori i “plenament coneixedora del teixit empresarial de Catalunya” i que això modificaria “en gran mesura” els costos financers de les pimes catalanes. Per últim, alerten també que l’opa afectaria a l’accés al crèdit al consum del ciutadà i a un tipus superior, alhora que hi hauria menys remuneració de l’estalvi i i per tant, menys renda disponible per al consum. Fins a un 69% dels socis de Comertia treballa tant amb el BBVA com el Banc Sabadell.
D’altra banda, el conjunt de sectors d’activitat i establiments de Comertia ha registrat de mitjana un creixement del 5,7% de les vendes durant el mes de setembre, respecte del mateix mes de l’any anterior. Un 39% dels empresaris de retail ha augmentat els marges i la facturació en els primers nou mesos de l’any en comparació amb l’any anterior, al mateix temps que un 36% ha mantingut els marges i un 14% ha reduït els marges i ha augmentat la facturació.
Pel que fa a la variació del tiquet mitjà, el 68% dels empresaris de Comertia assegura que l’ha augmentat respecte del mateix mes de l’any anterior, el 21% l’ha disminuït i el 11% l’ha mantingut igual que l’any anterior.
Pel que fa a l’ocupació, el 61% dels socis ha mantingut la seva plantilla durant el setembre, el 20% l’ha incrementat i el 19% restant l’ha disminuït. De cara a l’octubre, el 23% dels empresaris té previst augmentar la seva plantilla, alhora que el 67% preveu mantenir-la i el 10% creu que la reduirà.
La mitjana de creixement de les vendes online és d’un 16,3% durant el setembre, en comparació al mateix mes de 2023, mentre que el pes de la venda online aquest mes és del 5,5%. Així doncs, segueix una tendència positiva i obté el segon millor creixement del 2024. Els sectors que han tingut més pes en línia respecte a la seva facturació són moda (9,8%), oci-cultura (9,8%) i restauració (5,3%).