Foment del Treball ha criticat durament l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, pels plans de mobilitat que va començar a implantar fa unes setmanes coincidint amb el confinament i davant la intenció de limitar alguns dels principals carrers al trànsit privat a l’octubre. El president de Foment, Josep Sánchez Llibre, ha acusat Colau de “maltractar” Barcelona, una ciutat de la qual ha dit que “sempre ha estat oberta, dialogant i amb una gran visió de futur”. “Està ofegant la seva vitalitat amb les seves obsessions sectàries i ideològiques”, ha etzibat Sánchez Llibre a l’alcaldessa. En un acte a la seu de la patronal, diferents empresaris, hotelers i comerciants han demanat a l’alcaldessa que rectifiqui i consensuï els seus plans de mobilitat.
“Lamentem profundament que qui predica la participació i el diàleg no vulgui reunir-se amb els sectors econòmics i generadors d’ocupació de Barcelona”, ha subratllat Sánchez Llibre, que ha avisat que el pla de mobilitat posa en perill uns 50.000 llocs que treball. Pel president de la patronal, els canvis en les polítiques de mobilitat requereixen “consens” amb els sectors afectats, oferta d’alternatives i un acord a tres anys vista. En aquest sentit, ha criticat que l’alcaldessa no n’hagi complert cap d’ells i hagi aplicat les mesures “a esquenes dels sectors econòmics” i amb “nocturnitat, unilateralitat i immediatesa”.
Sánchez Llibre també ha assegurat que a la patronal són “els primers” en voler promoure una mobilitat sostenible i s’ha ofert a buscar un acord però ha demanat que no es criminalitzi els cotxes i els vehicles privats.
La patronal ha celebrat aquest dimecres un acte amb més de 40 organitzacions del sector econòmic de la ciutat, que segons Sánchez Llibre, representen el 80% de l’activitat en el comerç, turisme, mobilitat i automoció i donen feina a més de 200.000 persones i famílies. En la seva intervenció, el president de Foment ha retret a l’alcaldessa no hagi rebut la patronal per tractar els plans de mobilitat de la ciutat tot i haver-li demanat en diverses ocasions i ha criticat que el seu grup polític hagi estat l’únic que no hagi escoltat les seves reivindicacions.
Per la seva banda, el president de Foment Comerç, Roger Gaspa, ha recordat que el sector comerç genera 11.000 milions d’euros i ocupa 100.000 persones i ha defensat que ha demostrat ser “un model d’èxit”. Segons Gaspa, que també ha afirmat que els comerciants estan compromesos en fer de Barcelona una ciutat sostenible, el 57% de les vendes que fan els comerços són a clients que no viuen a l’àrea metropolitana de Barcelona.
“Al visitants, els estem dient que no vinguin a la ciutat”, ha apuntat el president de Foment Comerç, que ha afegit que “els del comerç ens aixequem cada matí a veure quina és l’ocurrència de Colau i el seu equip més afí”. Gaspa també ha avisat que es posen en perill més de 40.000 llocs de treball, l’equivalent a “dos Nissan”, ha comentat.
Els hotelers: “Plou sobre mulat”
El president del Gremi d’Hotelers de Barcelona, Jordi Mestre, ha afirmat que amb els plans de l’Ajuntament “plou sobre mullat” després que el sector ja s’enfrontés amb l’equip de govern municipal pel PEUAT i se’ls acusés, ha dit, de ser “causants de la turismofòbia”. Mestre ha assegurat que el gremi aposta per un turisme de qualitat i com a exemple ha citat que no es pot dir als turistes que baixin a dues o tres illes de cases més enllà del seu hotel. Per Mestre, ara es repeteix un “comú denominador” ja que considera que l’Ajuntament de Barcelona torna a ignorar-los. “Tenim un govern que si t’agrada bé, sinó també i inclús millor si no t’agrada”, ha sentenciat.
Pel que fa el president de la Comissió de Transport i Logística de Foment, Josep Maria Martí, ha demanat que es faciliti la visita de turistes al centre de Barcelona i no es cobrin taxes als autobusos per carregar i descarregar passatgers, així com l’estudi d’un nou model de distribució dels productes procedents del comerç electrònic, ja que és una tendència a l’alça que s’ha accentuat amb el confinament, ha assenyalat.
Per últim, també han intervingut vicepresidenta i comissionada de Digitalització i Innovació de Foment, Mar Alarcón, i el president del Gremi del Motor, Jaume Roura. Alarcón ha criticat el “pinta y colorea” dels carrers de groc i blau als carrers de Barcelona i que “ni els vianants i ciclistes saben què signifiquen” i ha criticat “l’ideologia obsessiva amb l’únic objectiu d’eliminar la mobilitat privada”.
Per la seva banda, Roura ha reclamat respecte per la mobilitat en cotxe i moto, que ha dit que representa el 50% del total a la ciutat. “Ens preocupa i molt que Colau i Sanz impulsin mesures contra el cotxe i la moto de manera indiscriminada i poc respectuosa”, ha continuat el president del Gremi del Motor, que també els ha retret que “no han mogut ni un dit” per Nissan.