El lobby ferroviari Ferrmed ha denunciat des de Brussel·les que “l’únic” que s’ha fet pel corredor mediterrani en els últims 20 anys és “connectar” les capitals del litoral amb Madrid. “És un problema gravíssim”, ha assegurat el president de Ferrmed, Joan Amorós, en una atenció a mitjans a la capital belga. “Què s’ha fet? Una línia d’alta velocitat que va des de la frontera fins al Camp de Tarragona, però quan hi arriba no tira cap avall, se’n va cap a Madrid”, ha criticat. El lobby s’ha traslladat aquest dimarts a la capital belga per presentar un nou sistema que permetria reduir entre un 10 i un 12% els costos de transport de mercaderies a Europa, segons ha detallat el president de Ferrmed.
El sistema proposat per Ferrmed, anomenat ‘FIRST (Fermet Fast, Flexible, Integrated Railroad System of Transport)’, permetria obtenir informació “en temps real” de la xarxa ferroviària per poder optimitzar la circulació i reduir costos, així com disminuir la petjada de carboni dels trens. Es tracta d’una tecnologia que, segons el lobby, donaria peu a monitorar els trens en tot moment per tal de poder escollir les rutes de transport més òptimes en cada cas.
“Hem de canviar totalment la manera de fer funcionar els trens, sobretot els de mercaderies”, ha defensat Amorós, que ha indicat que el sistema que proposen requereix també “un canvi de mentalitat absoluta” pel que fa a la gestió de la xarxa ferroviària.
“Ara la tecnologia existeix i la idea és tenir en temps real on són els trens, on són els camions, i saber quina és la situació de les terminals on aquests han de carregar i descarregar”, ha detallat. L’objectiu del sistema és anticipar el temps de recorregut, alhora que optimitzar els desplaçaments dels trens de mercaderia.
En aquest sentit, ha defensat que el lobby pretén posar en marxa una prova pilot entre Rotterdam París, Lió, Marsella i Barcelona, i una altra a la ruta entre Duisburg, Luxemburg, Lió, Marsella i Barcelona. Tot i això, Amorós ha admès que es tracta d’un sistema que “trigarà” a posar-se en funcionament perquè s’han de “remoure moltes barreres abans”. Segons ha dit, el procés per implementar-ho necessitaria entre quatre i cinc anys.
Tanmateix, Ferrmed ha assegurat que els “principals sectors” implicats en el transport de mercaderies estan a favor de la proposta. “La idea és fer pressió a la Comissió Europea perquè s’adonin que és l’única solució que tenen”, ha dit el president del lobby.
“Hem de mirar que això avanci. Amb el sistema que proposem aconseguim tots els objectius mediambientals de Brussel·les”, ha assegurat Amorós, que ha recordat que el sistema de transports genera més de 275 milions de tones de diòxid de carboni cada any. “Ho reduiríem dràsticament”, ha subratllat.
La proposta de Ferrmed és fruit d’un estudi de més de quatre anys realitzat pel lobby, que ha analitzat més de 77.000 km de xarxa ferroviària europea. “És una solució que necessita Europa per poder funcionar d’una manera integrada en el sistema de transport”, ha subratllat Amorós.
Amorós també ha avisat que fa dues dècades el tren representava el 18% del transport de mercaderies i que, ara com ara, representa un 17,3%. “En lloc d’anar endavant anem enrere. I l’única solució que hi ha és canviar la manera de fer funcionar els trens”.
Crítiques pel retard del corredor mediterrani
Ferrmed s’ha desplaçat a la capital comunitària per a la presentació del seu sistema d’optimització de la circulació ferroviària a Europa. Tanmateix, el president del lobby ha carregat contra el retard en les obres del corredor mediterrani i ha afirmat que es tracta d’un problema “gravíssim”.
“Què s’ha fet? Què s’ha fet? S’ha posat un tercer fil entre València i Castelló perquè l’AVE de Madrid pugui arribar a Castelló. Què s’ha fet? S’ha fet l’AVE que va de Madrid a Alacant i el tros que hi ha dins del País Valencià es considera que això és corredor mediterrani, però s’ha fet per anar a Madrid”, ha denunciat.
En aquest sentit, Amorós també ha alertat que el tercer fil que s’està posant en marxa a Catalunya “no preveu” el trànsit de mercaderies del futur. “Fer entrar trens de mercaderies a Barcelona per línies de Rodalies és realment increïble. Jo he pronosticat que això aguantarà cinc o sis anys, i després petarà”, ha apuntat.
“No poden barrejar-se trens de mercaderies a línies de Rodalies amb trens de passatgers amb tanta freqüència. Tot això, amb tota sinceritat, no ho planifiquen bé. Ja sé que s’enfaden quan jo dic això, però és la realitat”, ha sentenciat.