La Direcció General d’Energia, adscrita al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, ha obert un expedient informatiu a EDistribución Redes Digitales –distribuïdora d’electricitat d’Endesa- per analitzar la desviació a l’alça de les lectures estimades de les factures que emet. La Generalitat creu que aquesta pràctica perjudica els usuaris perquè han de fer front a factures molt elevades de cop amb uns consums molt superiors als habituals, fet que pot desembocar en situacions de pobres energètica; i als petits comercialitzadors, que poden rebre penalitzacions per part de l’operador per haver-se desviat de les previsions inicials de demanda i a haver de fer compres addicionals en base a les dades estimades i no a les reals.
Per aquest motiu, aquestes petites empreses es poden veure afectades per la tensió de tresoreria per la falta d’emissió de factures en què ha incorregut EDistribució Redes Digitales des de principis de juny, i per la diferència entre l’IVA que les comercialitzadores poden cobrar als seus clients i el que han de liquidar al sistema, segons la Generalitat.
En aquest sentit, la Direcció General d’Energia ha demanat a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència que prengui mesures davant les suposades pràctiques d’Endesa i avisa que aquesta situació genera el risc de tancament de les petites comercialitzadores i una menor competència al sector.
En una carta, la Generalitat recorda a l’organisme espanyol que la substitució els comptadors d’electricitat pels nous models digitals i per la telegestió estava justificada per la “garantia que totes les factures ‘emetrien en base a les lectures reals” i que les lectures estimades només es realitzarien en casos “molt concrets”.
Amb tot, la Direcció General d’Energia conclou que aquesta situació “accentua la sensació de molts consumidores que la telegestió no soluciona cap problema i només suposa un increment del cost de lloguer de l’equip de mesura”.
Fonts d’Endesa han confirmat a l’ACN que el passat 17 de març van rebre la notificació que se li obria un expedient informatiu per part de la Generalitat i han afegit que ho emmarquen dins de la “normalitat” perquè la funció de la Direcció General d’Energia és requerir informació, com en molts altres casos.
De moment, la companyia diu que està preparant la informació reclamada per la Generalitat, ja que encara es troba dins dels terminis establerts. A més, fonts de l’empresa asseguren que la seva distribuïdora compleix “amb totes i cada una de les normes que regulen l’activitat de distribució de l’energia elèctrica, i en particular, aquelles referides a la lectura i facturació dels subministraments”.
El passat mes de gener la Generalitat va obrir un expedient sancionador a la distribuïdora de la companyia per la manca d’emissió de factures a empreses i particulars. En aquell ocasió, es va proposar una sanció de 600.000 euros. Aleshores, també es va considerar que aquesta pràctica perjudicava els usuaris i posava en risc l’estabilitat del sistema elèctric i feia perillar la viabilitat de les empreses comercialitzadores que havien aconseguit fer-se un forat en un mercat amb una forta concentració en quatre empreses.
En aquest cas, fonts d’Endesa han explicat que ja es van demanar les disculpes pertinents i van atribuir aquest cas als canvis introduïts en la tarificació energètica.