Els resultats de les proves de competències bàsiques, malgrat que han millorat en general, confirmen la situació d’emergència lingüística que hi ha a Catalunya, especialment entre els més joves. La prova de català ha registrat la pitjor nota almenys des del 2013, segons les dades facilitades per Educació; l’altra assignatura que registra una pitjor nota és la de llengua anglesa. La prova de llengua catalana duta a terme als alumnes de quart d’ESO confirma la davallada que va començar el 2022, i es converteix en la pitjor qualificació dels últims onze anys.
Per contra, la resta de matèries avaluades, castellà, competència matemàtica i ciència, tecnologia i enginyeria a l’ESO; i castellà, matemàtiques i medi natural a primària, registren millors puntuacions que altres anys, i donen un respir després dels desastrosos resultats dels alumnes catalans a l’informe PISA del 2023. Per gèneres, les noies obtenen millors resultats en llengües, mentre que els nois ho fan en matemàtiques; tanmateix, aquesta bretxa desapareix en les assignatures de ciència, tecnologia i enginyeria, on tots han assolit puntuacions similars.
La Conselleria d’Educació, per la seva banda, destaca que en termes generals es confirma la millora iniciada el curs passada, i la recuperació després de la pandèmia, la qual “va marcar un abans i un després”. “Estem davant d’uns resultats que comencen a marcar unes tendències que són interessants i esperançadores per al sistema” ha expressat la consellera d’Educació, Anna Simó. Fent referència als mals resultats en català i anglès, la titular de la conselleria ha destacat que “és important poder establir mesures de suport per focalitzar el que cal millorar, com el català i les matemàtiques a secundària. A més, introduirem mesures per millorar l’anglès”.