L’acord pel traspàs del tram de l’R1 entre La Sagrera i Maçanet-Massanes preveu una fase transitòria de gestió conjunta amb Adif que caldrà articular a través d’un conveni. La línia es traspassarà al llarg d’aquest any i l’opció més probable és que en una fase inicial la gestioni Adif però l’objectiu final és que ho faci Ifercat, una empresa de la Generalitat que a partir d’ara “caldrà muscular”, segons han apuntat fonts del Departament de Territori. El Consell Executiu ha aprovat aquest dimarts demanar al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que exclogui el tram de Bifurcació Sagrera i Maçanet Massanes de l’R1 de la Xarxa Ferroviària d’Interès General com a pas inicial per obtenir el traspàs integral del servei.
L’R1 és la primera línia que ha de ser traspassada, segons l’acord d’investidura entre el PSC i ERC, i més endavant ho seran l’R2 sud i l’R3. De moment, fonts del Departament de Territori eludeixen donar terminis de quan el traspàs integral d’aquest tram de l’R1 serà una realitat, tot i que garanteixen que serà al llarg d’aquest 2025. L’R1 és, a priori, la que presenta menys complexitat, ja que el servei de Rodalies no ha de conviure amb el de Regionals o Llarga Distància ni amb els trens de mercaderies.
El tràmit aprovat pel Govern aquest dimarts és de caire administratiu i permet que el Consell de Ministres resolgui el traspàs d’aquest tram de línia a favor de la Generalitat excloent-la de la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG). Pel que fa a la resta de tram de línia a partir de Bifurcació Sagrera continuarà dins de l’RFIG en considerar-se que és d’interès general, ja que dona servei a altres infraestructures de competència estatal. Segons Territori, en “l’esquema final” de tot el procés caldrà plantejar-se que la Generalitat i Adif comparteixin el centre de coordinació i control mitjançant un consorci.
En la roda de premsa posterior al Consell Executiu, la portaveu i consellera de Territori, Sílvia Paneque ha detallat que un cop el Consell de Ministres accepti la desafecció d’aquest tram de l’R1 – previsiblement al febrer amb motiu de la propera celebració de la comissió bilateral d’infraestructures- es podrà dir que ja haurà estat oficialment traspassada. La portaveu i consellera ha agraït el treball previ de l’anterior Govern, liderat per Pere Aragonès, i la “lleialtat institucional” del Ministeri de Transports.
Paneque ha reiterat que el traspàs de Rodalies forma part d’un dels principals reptes del Govern. “És l’inici del traspàs que ha d’anar cap a un futur d’un sistema de transport públic descarbonitzat, eficient i eficaç”, ha afegit la consellera.
73 quilòmetres de via amb 22 estacions i baixadors
El conjunt de la infraestructura que es traspassarà en el tram Maçanet-Massanes i Bifurcació Sagrera inclou 73 quilòmetres de via, dels quals 35,2 són de via doble i 37,6 en via única que transcorren per 21 municipis de les demarcacions de Girona i Barcelona. En total, hi ha 22 punts de parada, dels quals 10 són baixadors i 12 són estacions, és a dir, on hi ha un aparell de via que permet que el tren pugui canviar de via.
En total, són 128 quilòmetres de longitud de via si s’hi inclou la part desdoblada i les vies destinades als estacionaments de trens (17 quilòmetres). A més, s’han comptabilitzat 96 aparells de via, 12 passos a nivell, vuit túnels (dos en via doble i 6 en via única), 514 passos inferiors, 24 passos superiors, 36 ascensors i set escales mecàniques. A més, compta amb nou escomeses d’alta tensió, sis subestacions elèctriques, 108 quilòmetres d’alimentació, 13 enclavaments, 107 circuits de via (per saber si la via està ocupada o no), 134 senyals, 154 balises i 78 motors per moure les agulles, entre d’altres.
A més, Adif disposa d’una base de manteniment de via a Mataró, un taller de manteniment, exclòs del traspàs i una xarxa de fibra òptica que té cedida a un tercer.
Amb tot, fonts del Departament de Territori han defensat que l’acord polític sobre el traspàs de Rodalies s’està complint en la seva pràctica totalitat. A banda de la transferència d’aquest tram de l’R1, recorden que la consellera de Territori, Sílvia Paneque, està ultimant la concreció de la nova empresa mixta entre la Generalitat i l’Estat i de la qual se’n coneixeran més detalls en els pròxims dies; que ja ha entrat en servei l’R4 entre Lleida i Terrassa i que s’han executat les transferències de recursos econòmics a la Generalitat per destinar-los a Rodalies.