Edició 2364

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 14 de gener del 2025
Edició 2364

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 14 de gener del 2025

El traspàs del tram de l’R1 entre La Sagrera i Maçanet preveu una fase transitòria de gestió conjunta amb Adif

|

- Publicitat -

L’acord pel traspàs del tram de l’R1 entre La Sagrera i Maçanet-Massanes preveu una fase transitòria de gestió conjunta amb Adif que caldrà articular a través d’un conveni. La línia es traspassarà al llarg d’aquest any i l’opció més probable és que en una fase inicial la gestioni Adif però l’objectiu final és que ho faci Ifercat, una empresa de la Generalitat que a partir d’ara “caldrà muscular”, segons han apuntat fonts del Departament de Territori. El Consell Executiu ha aprovat aquest dimarts demanar al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que exclogui el tram de Bifurcació Sagrera i Maçanet Massanes de l’R1 de la Xarxa Ferroviària d’Interès General com a pas inicial per obtenir el traspàs integral del servei.

Publicitat

L’R1 és la primera línia que ha de ser traspassada, segons l’acord d’investidura entre el PSC i ERC, i més endavant ho seran l’R2 sud i l’R3. De moment, fonts del Departament de Territori eludeixen donar terminis de quan el traspàs integral d’aquest tram de l’R1 serà una realitat, tot i que garanteixen que serà al llarg d’aquest 2025. L’R1 és, a priori, la que presenta menys complexitat, ja que el servei de Rodalies no ha de conviure amb el de Regionals o Llarga Distància ni amb els trens de mercaderies.

El tràmit aprovat pel Govern aquest dimarts és de caire administratiu i permet que el Consell de Ministres resolgui el traspàs d’aquest tram de línia a favor de la Generalitat excloent-la de la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG). Pel que fa a la resta de tram de línia a partir de Bifurcació Sagrera continuarà dins de l’RFIG en considerar-se que és d’interès general, ja que dona servei a altres infraestructures de competència estatal. Segons Territori, en “l’esquema final” de tot el procés caldrà plantejar-se que la Generalitat i Adif comparteixin el centre de coordinació i control mitjançant un consorci.

En la roda de premsa posterior al Consell Executiu, la portaveu i consellera de Territori, Sílvia Paneque ha detallat que un cop el Consell de Ministres accepti la desafecció d’aquest tram de l’R1 – previsiblement al febrer amb motiu de la propera celebració de la comissió bilateral d’infraestructures- es podrà dir que ja haurà estat oficialment traspassada. La portaveu i consellera ha agraït el treball previ de l’anterior Govern, liderat per Pere Aragonès, i la “lleialtat institucional” del Ministeri de Transports.

Et pot interessar  L'R8, tallada entre Granollers Centre i Martorell Central per problemes de tensió a la catenària

Paneque ha reiterat que el traspàs de Rodalies forma part d’un dels principals reptes del Govern. “És l’inici del traspàs que ha d’anar cap a un futur d’un sistema de transport públic descarbonitzat, eficient i eficaç”, ha afegit la consellera.

73 quilòmetres de via amb 22 estacions i baixadors

El conjunt de la infraestructura que es traspassarà en el tram Maçanet-Massanes i Bifurcació Sagrera inclou 73 quilòmetres de via, dels quals 35,2 són de via doble i 37,6 en via única que transcorren per 21 municipis de les demarcacions de Girona i Barcelona. En total, hi ha 22 punts de parada, dels quals 10 són baixadors i 12 són estacions, és a dir, on hi ha un aparell de via que permet que el tren pugui canviar de via.

En total, són 128 quilòmetres de longitud de via si s’hi inclou la part desdoblada i les vies destinades als estacionaments de trens (17 quilòmetres). A més, s’han comptabilitzat 96 aparells de via, 12 passos a nivell, vuit túnels (dos en via doble i 6 en via única), 514 passos inferiors, 24 passos superiors, 36 ascensors i set escales mecàniques. A més, compta amb nou escomeses d’alta tensió, sis subestacions elèctriques, 108 quilòmetres d’alimentació, 13 enclavaments, 107 circuits de via (per saber si la via està ocupada o no), 134 senyals, 154 balises i 78 motors per moure les agulles, entre d’altres.

A més, Adif disposa d’una base de manteniment de via a Mataró, un taller de manteniment, exclòs del traspàs i una xarxa de fibra òptica que té cedida a un tercer.

Amb tot, fonts del Departament de Territori han defensat que l’acord polític sobre el traspàs de Rodalies s’està complint en la seva pràctica totalitat. A banda de la transferència d’aquest tram de l’R1, recorden que la consellera de Territori, Sílvia Paneque, està ultimant la concreció de la nova empresa mixta entre la Generalitat i l’Estat i de la qual se’n coneixeran més detalls en els pròxims dies; que ja ha entrat en servei l’R4 entre Lleida i Terrassa i que s’han executat les transferències de recursos econòmics a la Generalitat per destinar-los a Rodalies.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Més llegit

Minut a Minut