El Síndic de Greuges ha demanat al Departament d’Educació introduir la coeducació i l’educació afectivosexual en totes les etapes educatives i que es faci de manera obligatòria. El 2017 el Síndic va obrir una actuació d’ofici sobre el dret dels infants a rebre aquest tipus d’educació i va fer un seguit de recomanacions al Departament.
Així doncs, el Departament va respondre indicant que s’estava treballant amb un projecte per introduir aquesta educació que s’havia de desenvolupar en tres fases. Les darreres dades indiquen però que el curs 2021-2022 només s’imparteix el 21,4% dels centres de primària i secundària i de caràcter voluntari.
És per això, que el Síndic ha recordat a Educació que el Parlament de Catalunya, l’octubre de 2020, va instar el Govern de la Generalitat a garantir que en el termini de tres cursos tots els centres educatius haguessin introduït l’educació sexual i afectiva i la perspectiva de gènere de manera transversal al llarg de totes les etapes de l’educació obligatòria en el seu projecte educatiu.
Paral·lelament, el Consell Assessor Jover (CAJ) del Síndic ha assenyalat mancances en la formació rebuda en els seus respectius centres, ja que s’ha centrat només en els aspectes reproductius i de prevenció de malalties de transmissió sexual. En aquest sentit, han demanat al Síndic que traslladi als poders públics que cal que la formació afectivosexual sigui holística i que aprofundeixi sobre altres aspectes.
El Síndic ha reclamat també que es garanteixi el dret de tots els alumnes a rebre informació adequada sobre la diversitat de gènere i l’orientació sexual en els llibres de text i altres materials i que la inspecció prengui mesures de supervisió. També ha demanat promoure actuacions d’informació i de sensibilització sobre diversitat sexual i de gènere adreçades a alumnes, docents i famílies.