La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha anunciat aquest dimecres que el Consell de Ministres de la setmana vinent aprovarà encomanes de gestió per 710 milions d’euros per finançar diverses actuacions a l’AP-2, l’AP-7, la B-40 i la N-260. Tal com ha detallat després de reunir-se a Madrid amb el ministre de Transports, Óscar Puente, es desbloquejaran inversions “importants” com la millora de setze accessos a l’AP-2 i l’AP-7. Paneque també ha tractat amb el ministre el calendari pel traspàs de Rodalies, que començarà amb l’elaboració d’una proposta d’estatuts per la nova empresa mixta Estat-Generalitat abans d’acabar l’any i les converses sobre la gestió conjunta de les infraestructures de l’R1.
Segons ha indicat el ministeri, els convenis que aprovarà el govern espanyol seran, concretament, per a la millora de la connectivitat de l’AP-2 i AP-7, de la funcionalitat de l’Eix Pirinenc (N-260) i per a la construcció de la Ronda Nord, que donarà continuïtat al corredor de la B-40 entre Terrassa i Sabadell.
“Aquesta nova etapa ha començat amb molt bon peu i això serà molt beneficiós per a Catalunya i per al conjunt d’Espanya. La reunió ha estat molt completa, dona un balanç molt satisfactori i anuncia la continuïtat a la feina que durem a terme en els mesos vinents”, ha assegurat el ministre de Transports en un comunicat.
En el cas del Conveni de l’AP-7 i l’AP-2 preveu la construcció de set nous enllaços i la millora dels existents, amb una inversió de 250 milions d’euros per afavorir l’accessibilitat i la mobilitat en aquests corredors. Els projectes ja estan en redacció. Pel que fa a l’N-260, les actuacions plantejades, valorades en 260 milions d’euros, tenen com a objectiu millorar la funcionalitat, l’accessibilitat i la seguretat d’aquest eix de comunicació important.
Finalment, Ronda Nord permetrà connectar i millorar la mobilitat a Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès, a partir de la proposta del Pla Específic de Mobilitat del Vallès. En aquest cas, la inversió prevista és de 200 milions d’euros. La Generalitat impulsarà i redactarà els projectes i estudis necessaris i licitarà i executarà les obres corresponents. Per part seva, l’Estat aportarà a la Generalitat els fons corresponents per finançar les actuacions, mitjançant transferències anuals.
Rodalies
La primera trobada celebrada entre Puente i Paneque a Madrid també ha servit per tractar la situació de Rodalies, una de les prioritats de la nova consellera juntament amb l’habitatge. En aquest sentit, han acordat convocar “pròximament” la reunió de la comissió de seguiment per al traspàs, així com una trobada amb les associacions sindicals de Renfe i Adif per abordar els aspectes laborals d’aquest projecte.
Un altre aspecte destacat per la consellera és el pla que vol implementar el Departament de Territori per millorar l’experiència dels usuaris del servei ferroviari a Catalunya amb canvis a l’accessibilitat a les estacions, als sistemes d’informació i del manteniment de les infraestructures i la seguretat i la neteja de trens i estacions. Finalment, també s’ha acordat abordar la recuperació de la línia ferroviària de Rodalies que connecti Lleida i Monzón a Aragó.
Paneque, sobre el dispositiu alternatiu pel tall de Roda de Berà: “Hi ha algunes millores que haurem d’estudiar”
Paneque ha afirmat aquest dimecres que el dispositiu de transport alternatiu pel tall ferroviari de Roda de Berà està “ben dimensionat” i funciona de manera “raonable”, però es pot perfeccionar. “La veritat és que hi ha algunes millores que haurem d’anar estudiant implementar”, ha dit després de reunir-se a Madrid amb el ministre de Transports, Óscar Puente. En aquest sentit, ha promès que s’està fent un seguiment diari des del territori per veure quins canvis es poden implementar. “Anirem implementant millores”, ha reiterat davant les queixes d’alguns usuaris de la ruta que connecta Barcelona i Tarragona.