Els grups parlamentaris d’ERC, Junts, la CUP, així com el PPC, han reprovat la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, després de constatar la seva “constant ineficàcia” en la gestió del servei de Renfe i Adif a Catalunya, així com la seva “incapacitat” per adoptar mesures per fer front a les freqüents incidències que pateixen els usuaris catalans de Rodalies. Sánchez, que en nombroses ocasions lluny de fer autocrítica ha carregat contra els grups polítics catalans acusant-los de tenir un “relat victimista” amb Rodalies ha tornat a topar-se de nassos amb la realitat: aquesta és ja la seva tercera reprovació.
Després que el Senat i el Congrés reprovessin la gestió de la ministra, aquest dijous 1 de juny era el torn perquè ho fes el Parlament de Catalunya. La moció, que ha estat proposada per ERC, i que ha comptat amb l’abstenció dels comuns i de Vox, a banda de reprovar Sánchez, també exigeix el traspàs “definitiu i integral” de Rodalies a la Generalitat perquè es pugui assumir la gestió integra del sistema ferroviari català. A més, els grups exigeixen l’execució “immediata” de les partides pressupostàries de les inversions pendents, com el Pla Rodalies, i també les que siguin necessàries per restaurar la normalitat del servei.
Paral·lelament, el ple del Parlament també ha aprovat demanar al Govern que reclami a l’executiu espanyol el rescabalament del cost dels mitjans alternatius de transport que la Generalitat va habilitar després de l’avaria de l’R2 Sud de Rodalies del maig. Així mateix, la cambra també ha instat el Govern a reclamar a la Moncloa el traspàs del servei ferroviari de Rodalies i la cessió de la titularitat de les infraestructures que puguin ser segregades de la xarxa ferroviària d’interès general dins de Catalunya necessàries per prestar els serveis. A banda, reclamen la transferència dels recursos.
Finalment, els diferents grups parlamentaris s’han mostrat partidaris de crear una comissió d’investigació sobre el servei de Rodalies a Catalunya els darrers anys, després que ‘elDiario’ fes públic que es registren incidències greus quatre de cinc dies laborals. La comissió hauria de tenir com a objectius “mínims” valorar els costos econòmics i socials que han provocat les deficiències del servei, quantificar el dèficit d’inversió i les necessitats que es requereixin per situar la xarxa de rodalies en un estat òptim i esclarir les responsabilitats polítiques i tècniques que han portat a la situació actual.