Revolta Escolar Barcelona ha anunciat una nova jornada de protesta pel pròxim divendres 1 desembre. Serà la primera mobilització del curs i consistirà a fer diversos talls de trànsit simultanis per exigir entorns més saludables al voltant dels centres educatius de la ciutat. El moviment ha assegurat que a la capital catalana hi ha més de 100 escoles que continuen demanant la reducció del trànsit motoritzat i ha considerat que les mesures impulsades per l’Ajuntament, incloent-hi el programa Protegim les escoles, “són necessàries, però alhora decebedores per insuficients i limitades”. Després de quatre anys de vida, el col·lectiu ha revisat els seus objectius i ha redactat un nou manifest amb una desena de propostes.
Revolta Escolar ha insistit que al voltant dels centres els nivells de contaminació i soroll superen les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i ha assegurat que les estacions situades a prop d’algunes escoles registren nivells que quadrupliquen els recomanats per l’OMS, i excedeixen els límits legals establerts per la Unió Europea.
El col·lectiu ha recordat que segons l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) la contaminació de l’aire “és el principal risc ambiental per a la salut, i s’estima causa anualment 1.500 morts a Barcelona, el 41% dels nous casos d’asma infantil (uns 900 cada any) i el 14% dels nous casos de càncer de pulmó (uns 130 cada any)”, segons l’Informe de qualitat de l’aire de Barcelona 2022.
Marc Hurtado, portaveu de la Revolta Escolar ha apuntat que “no fer accions per disminuir el nombre de vehicles que circulen a l’entorn de les escoles és un fracàs”. Ha considerat que cal canviar el model de mobilitat per resoldre el greu problema de salut pública causat per la contaminació. Així, ha afirmat que aquesta “és una qüestió de voluntat política”, i en aquest sentit ha avisat sobre la “incertesa” que els nous pressupostos de l’actual govern municipal de Barcelona puguin incloure partides en aquest sentit.
El portaveu ha ressaltat que “experts, científics i metges, especialment pediatres, ja han alertat sobre les repercussions negatives per als infants derivades de l’exposició a la contaminació causada pel trànsit motoritzat”. De fet, ha recordat que la Societat Catalana de Pediatria, en col·laboració amb l’Institut de Salut Global (ISGlobal), va presentar al setembre el “Decàleg per uns entorns escolars segurs i saludables”.
Nou manifest amb una desena de propostes
Més d’un centenar d’associacions de famílies d’alumnes s’han unit a la Revolta Escolar en els últims quatre anys. Després d’aquest període, el moviment ha actualitzat el seu manifest per ajustar les propostes de pacificació dels entorns escolars, alineant-les amb les enviades als candidats a l’alcaldia de la ciutat de Barcelona durant les eleccions municipals del passat maig. Alhora ha encoratjat la resta d’AFAs de la ciutat a sumar-se al col·lectiu.
Entre les propostes que recull el nou manifest, destaquen pacificar l’entorn del 100% dels centres educatius de la capital catalana; limitar la velocitat en aquests espais a 20 km/h; instal·lar senyalització vertical i pintura a la calçada advertint de l’entrada en un entorn escolar a totes les escoles limitades per carrers amb trànsit; o eliminar les places d’aparcament de cotxes i motos als accessos als centres i la resta del tram de carrer on hi ha els accessos, tot incrementant l’espai dedicat als vianants i al verd.
També aposta per controlar els nivells de contaminació i soroll a cada escola, i adoptar mesures urgents de restriccions de trànsit en els carrers adjacents als centres on la mitjana superi el valor límit establert per la normativa europea i impulsar mesures a curt termini on s’excedeixin els nivells recomanats com a saludables per l’Organització Mundial de la Salut (OMS).
Alhora, planteja crear carrils bici segurs i practicables per a les famílies (a la calçada, amples, protegits del trànsit per barreres i separats de la vorera) i ampliar els aparcaments de bicicletes als entorns escolars, i en els propis centres educatius. Revisar la xarxa bàsica de la ciutat per reduir-la i adaptar les seves característiques i condicionants a les necessitats prioritàries de les escoles.