Edició 2485

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 15 de maig del 2025
Edició 2485

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 15 de maig del 2025

El govern espanyol, sobre la baixa execució crònica a Catalunya: “Tenim dificultats per arrencar obres”

|

- Publicitat -

El secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, ha assegurat que no està satisfet que la inversió no hagi estat completa després de conèixer-se que l’Estat ha invertit el 16% del pressupostat el primer semestre de l’any, si es treu el pagament per l’alliberament de l’AP-7. Flores ho ha atribuït a la “dificultat d’arrencar obres”. “Tenim dificultats per executar el pressupost però Catalunya és capdavantera en inversió”, ha destacat l’ex alt càrrec de la Generalitat. En aquest sentit, ha subratllat que el territori català és el que més inversió amb dades absolutes rep amb 1.383 milions d’euros incloent la compensació pagada a la filial d’Abertis Acesa per l’alliberament de l’AP-7

Publicitat

Amb tot, sense aquest pagament, l’import invertit pel ministeir encarregat de les infraestructures és de 313,8 milions d’euros, un 15,7% respecte al total executat. Es tracta d’un percentatge que situa Catalunya l’antepenúltima de la llista, per darrere de Ceuta i Andalusia.

La partida més elevada de les inversions en infraestructures a Catalunya ha sigut pels ferrocarrils, amb 148,9 milions d’euros executats per Adif dels 1.238 milions pressupostats (12% d’execució) i, en segon lloc, la de Renfe, amb 30 milions d’un total de 274 milions (11.08%).

Sense tenir en compte la compensació de 1.069 milions d’euros pagada a Acesa, el Ministeri de Transports ha invertit el 14% dels recursos totals a Catalunya, xifra que esperen que augmenti fins al 18%, cosa que s’aproximaria al pes econòmic català, del 19%. Flores ha argumentat que en l’última part de l’any es notarà la bona marxa de les obres de la Sagrera així com el soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat

Et pot interessar  El govern espanyol rebutja finançar el projecte educatiu de La Bressola a la Catalunya del Nord

D’altra banda, ha reiterat que “no és per manca de voluntat política” que les xifres d’execució any rere any s’allunyen molt del 100% a Catalunya, sinó que ho ha atribuït a “múltiples causes” com ara la dificultat de començar obres de volum important i també a la difícil conjuntura econòmica, especialment per l’elevada inflació que ha condicionat els costos de les obres.

Aquesta problemàtica, ha continuat, no només passa a Catalunya sinó que “és global” i fruit de la dinàmica dels comptes que donen un paraigues per actuar i que no poden limitar les actuacions. “El pressupost dona unes possibilitats però complir-les és complicat i més en un any com aquest”, ha dit.

Però és que no és només això, ABERTIS l’any 2013 reclamava 1072MEUR a l’Estat i 52MEUR a la Generalitat pel descens de vehicles. Aquestes xifres poden multiplicar-se per tres en els propers anys per uns convenis fets a mida de la concessionària i signats per la ministra Magdalena Álvarez i el conseller Joaquim Nadal

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí