Edició 2496

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 26 de maig del 2025
Edició 2496

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 26 de maig del 2025

El govern espanyol rebutja finançar el projecte educatiu de La Bressola a la Catalunya del Nord

|

- Publicitat -

Nova derrota per a Junts i ERC que demostra, però, el nivell de compromís del govern espanyol amb solucionar l’emergència lingüística que pateix el català. El govern espanyol del PSOE i Sumar no finançarà el projecte educatiu de La Bressola, la xarxa de centres d’ensenyança en català que hi ha a la Catalunya del Nord, tot i la crítica situació que travessa el projecte. En una resposta parlamentària remesa a Junts, el govern espanyol ha deixat clar que les competències del Ministeri d’Educació fora d’Espanya es limiten a la difusió de la llengua i la cultura espanyoles, malgrat que no estiguin en risc d’extinció.

Publicitat

L’executiu espanyol subratlla que l’acció educativa de l’Estat a l’exterior se circumscriu a l’ensenyament de l’espanyol: “No contempla la subvenció directa a entitats o associacions culturals estrangeres, independentment de la seva finalitat lingüística o educativa”. La negativa del govern espanyol a subvencionar la tasca educativa de La Bressola, arriba arran d’una bateria de preguntes de Junts demanant a l’Estat que mogués fitxa i atengués “urgentment” el “crit d’auxili” d’aquests centres. De fet, la Bressola fa temps que avisa que està en risc de col·lapse financer per falta de recursos, particularment de les autoritats franceses. Actualment, la xarxa compta amb prop dels 1.100 alumnes i integra 750 famílies.

A banda de Junts, ERC també va reclamar al govern espanyol que prengués “mesures immediates” per garantir la continuïtat de La Bressola i, de fet, els republicans van presentar una proposició no de llei que, entre altres mesures, demana fixar una assignació estable de fons per aquesta iniciativa.

Des de Junts destaquen que la xarxa d’escoles de la Bressola té un paper “fonamental” en la preservació i normalització de la llengua catalana a una regió on l’idioma ha estat “històricament minoritzat”. “És necessari actuar ja per no posar en perill els drets lingüístics dels habitants de la Catalunya del Nord”, avisaven. Per la seva banda, ERC constata que “la Bressola no és només un projecte educatiu, sinó també una eina fonamental de resistència cultural i lingüística en un territori on el català es troba en perill d’extinció”.

Et pot interessar  ERC pressiona Illa per a convertir l’ICF en el banc públic de Catalunya promès pel PSOE

Davant la negativa del govern espanyol, fonts de Junts han apuntat aquest dimecres a l’ACN que les escoles de La Bressola són “essencials per a la supervivència del català a la Catalunya del Nord”. “El seu futur està en perill, i el govern fa una resposta molt insuficient. Desinterès total. Si fossin escoles d’aprenentatge de castellà, segur que ja haurien reaccionat”, lamenten des de les files de Carles Puigdemont.

La negativa de l’Estat a promocionar l’activitat de La Bressola arriba poc després que la Generalitat fes públic un pla per augmentar-ne el suport financer. De fet, aquest mes de març el president de la Generalitat, Salvador Illa, va anunciar un increment de l’ajut del Govern a aquesta xarxa educativa, que rebrà 800.000 euros. L’any 2024 l’ajut a La Bressola va ser de 650.000 euros.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí