Edició 2237

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 09 de setembre del 2024
Edició 2237

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 09 de setembre del 2024

El Govern del PSC diu que reactivar l’ampliació del Prat no contradiu cap acord amb els socis i veu “temerari” parlar d’opcions

La comissió que ha d'estudiar les diferents opcions per ampliar la capacitat de l'aeroport presentarà la proposta en tres o quatre mesos

|

- Publicitat -

La portaveu del Govern i consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha afirmat aquest dimarts que la reactivació de la comissió que ha d’estudiar les diferents opcions per ampliar la capacitat de l’aeroport del Prat no contradiu l’acord d’investidura amb ERC i els comuns. En la roda de premsa posterior a la reunió de l’Executiu, Paneque ha deixat clar que és “prematur i temerari” pronunciar-se sobre opcions concretes i ha insistit que, de moment, el que s’ha aprovat aquest dimarts és reactivar la comissió de cara a aquest setembre. Paneque ha assenyalat que en els estudis de la comissió també es tindrà en compte el paper que han de tenir els aeroports de Girona i Reus i, més concretament, les connexions ferroviàries amb el Prat.

Publicitat

L’anunci del Govern de reactivar la comissió per a l’ampliació de l’aeroport del Prat ha aixecat les crítiques, entre d’altres, d’ERC i comuns, socis d’investidura. La portaveu dels republicans al Parlament, Marta Vilalta, ha avisat a l’Executiu que allargar la pista és “una línia vermella” i del “tot incompatible” amb la protecció mediambiental; ha recordat que l’acord incloïa ampliar la capacitat sense mencionar l’allargament de la pista del costat mar. Per la seva banda, el portaveu parlamentari dels Comuns, David Cid, ha rebutjat ampliar l’activitat de l’aeroport.

La portaveu ha explicat que la composició de la comissió es donarà a conèixer pròximament i que ja ha parlat per telèfon d’aquesta qüestió amb el ministre de Transports, Òscar Puente, amb qui es reunirà pròximament.

Tal com ja va explicar aquest dilluns a la nit el president de la Generalitat, Salvador Illa, la intenció és que la comissió treballi en la seva proposta en el termini de tres o quatre mesos. Paneque ha reiterat que encara és aviat per concretar quina és l’opció que defensarà el Govern ja que avui només s’ha aprovat reactivar la comissió. Així mateix, la portaveu ha garantit que l’anàlisi de les propostes es farà des del “màxim rigor mediambiental”, un compromís que ha fet extensiu a la resta d’infraestructures pendents de desenvolupar.

Davant les demandes d’alguns col·lectius d’optar per un decreixement econòmic, la portaveu de l’Executiu ha assegurat que el Govern “està compromès amb el progrés de Catalunya i en la generació d’oportunitats”. “No ens sembla contradictori el creixement i el progrés econòmic i un respecte escrupolós amb el nostre entorn”, ha comentat.

Paneque ha explicat que un cop d’aquí tres o quatre mesos, el Govern ja disposi de l’opció definitiva també la traslladarà als grups parlamentaris i es recolliran valoracions abans de prendre una decisió definitiva. En el transcurs de la roda de premsa, la consellera ha insistit en diverses ocasions que el Govern no té cap opció “predeterminada”,

Primera i única reunió el 18 de gener

El 18 de gener passat, els governs català i espanyol van constituir la comissió per abordar el futur de l’aeroport del Prat i la seva governança amb l’objectiu de presentar les propostes a finals d’any. Aquest era un dels acords que van arribar aleshores ERC i PSC per a l’aprovació dels pressupostos, però pel camí hi ha hagut la dissolució del Parlament i la convocatòria d’eleccions davant la impossibilitat d’aprovar els comptes del 2024.

Et pot interessar  Sílvia Orriols desitja una "vida curta" al Govern "imperialista" de Salvador Illa

Ara, és el PSC qui ha passat a fer-se càrrec del Govern i el president de la Generalitat, Salvador Illa, pretén reactivar la comissió, tal com va explicar en l’entrevista a TV3 aquest dilluns a la nit. Fa uns mesos, el Govern d’ERC demanava “pensar en gran” i en un model “multipista” i potenciar els aeroports de Girona i Reus, mentre que el PSC s’ha mostrat sempre favorable a la intenció d’ampliar el Prat tot i el cost mediambiental.

L’opció que sempre s’ha debatut més, tot i que no és l’única, és l’allargament de la pista curta per facilitar l’enlairaments dels avions que cobreixen rutes transoceàniques, però això implica envair la zona protegida de La Ricarda. Aquesta sempre va ser una línia vermella per a ERC i comuns, com han reiterat aquest matí, i col·lectius ecologistes i contraris a l’ampliació.

De fet, una de les darreres accions del Govern d’Aragonès va ser aprovar l’ampliació de la Zona Especial de Protecció de les Aus (ZEPA) al delta del Llobregat, fins a les 2.407. Amb aquest nou dibuix, es dificultava encara més l’ampliació de l’aeroport, i també del port, tot i que l’Estat podria sobreposar-s’hi per motius d’interès general i s’haurien d’aplicar noves compensacions.

La mesura va ser aplaudida per col·lectius ecologistes i durament criticada per d’altres favorables a l’ampliació de l’aeroport del Prat, com Foment de Treball, que la va qualificar d”impresentable i irresponsable”.

Pistes segregades

Actualment, l’aeroport del Prat opera amb pistes segregades. La pista curta, la més propera al mar, s’utilitza per als enlairaments, mentre que la llarga, més propera a terra, per als aterratges. Davant l’increment de les rutes intercontinentals, ara n’hi ha al voltant de mig centenar, els avions denominats ‘wide body’ sol·liciten habitualment sortir per la pista llarga perquè per raons meteorològiques i de pes necessiten més traçat per enlairar-se. Això atura l’operativa d’arribades i pot causar retards en les aerolínies que han d’esperar per aterrar.

Una alternativa seria que l’aeroport optés per operar amb pistes independents, és a dir, les dues per a enlairaments i aterratges. Aquesta opció però toparia amb l’oposició frontal dels veïns de Gavà i Castelldefels per les molèsties del soroll dels avions.

Davant aquest escenari, el Departament de Territori liderat per Ester Capella va proposar la primavera passada que durant quatre hores als matins d’estiu i coincidint amb la sortida de molts dels vols intercontinentals, les dues pistes poguessin operar de forma independent. A més, l’Executiu d’aleshores, que sí estava d’acord en la construcció d’una nova terminal satèl·lit, suggeria que els 262 milions d’euros que costaria allargar la pista sobre La Ricarda es destinessin a insonoritzar els habitatges. La mesura però va ser rebutjada per Aena i les aerolínies, entre d’altres.

Publicitat

Opinió

Subscriu-te al canal de WhatsApp

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut