El Govern destinarà un milió d’euros en ajudes per a la internacionalització del sector de l’oli, amb un màxim de 10.000 euros per beneficiari. La idea és que amb aquests recursos, cooperatives i petites i mitjanes empreses puguin cobrir fins a un 80% dels costos que tenen en aquest àmbit, ja sigui en assistència a fires o altres accions de promoció del producte. Així ho ha anunciat aquest dissabte a Arbeca (Garrigues) el president de la Generalitat, Pere Aragonès, on s’ha reunit amb productors de la DOP Les Garrigues. L’objectiu és incrementar el volum d’oli envasat que actualment es ven a l’estranger, ja que Aragonès ha assegurat que hi ha “molt marge de creixement” perquè només un 3% del que s’exporta es fa com a producte gurmet.
Aragonès ha recordat que el sector de l’oli compta amb 347 empreses que facturen 863 milions d’euros però que, “malgrat l’excel·lent qualitat del producte” només una petita part s’exporta envasat. Així, ha insistit que cal anar “creant un relat al voltant del producte que el doti del reconeixement que li pertoca i posicionant-lo estratègicament”. El president ha assegurat que la internacionalització és essencial i ha afirmat: “Guanyarem si ens enfoquem més cap al valor i no tant en el volum”. En aquest sentit, s’ha compromès a seguir dedicant esforços per preservar les Denominacions d’Origen i els productors emergents, “acompanyant el sector en la seva internacionalització, en la posició del producte”.
El president ha recordat que el 2021 es van destinar més de 4 milions d’euros a inversions en el sector de l’oli mitjançant el Pla de millora a la competitivitat de les cooperatives i que aquestes ja sumen gairebé 10 milions des de 2017. Pel que fa les cooperatives d’oli de Lleida, entre el 2022 i 2023 rebran 3 milions d’euros en ajuts. Aquesta acció es complementa, ha dit Aragonès, amb la política de delegacions i antenes a l’exterior prevista per Prodeca, empresa pública adscrita al Departament d’Acció Climàtica que proporciona serveis de suport en internacionalització i comerç exterior al sector agroalimentari a Catalunya.
Així, Prodeca destinarà 400.000 euros a situar vuit antenes en mercats estratègics per al sector, que tindran com a objectiu buscar nous contactes i oportunitats comercials i preparar les trobades amb compradors i importadors. D’aquesta manera, les cooperatives podran aterrar als llocs de destí mitjançant el suport de l’ordre d’internacionalització, que els ajudarà a sufragar bona part de la despesa del viatge, fer els contactes i entrevistes definides, exposar el seu relat, presentar el seu producte i intentar tancar acords amb els hipotètics clients. A la reunió d’Aragonès amb el sector de l’oli de les Garrigues d’aquest dissabte també hi ha participat la consellera d’acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà.