El Gobierno tanca la porta ara al traspàs de les vies de Renfe –que són propietat d’Adif- així com de la comissaria de Via Laietana i també a un acord imminent pel blindatge del català a la Llei Audiovisual.
Diverses fonts de La Moncloa han explicat aquest divendres que veuen impossible assolir una entesa amb ERC pel blindatge del català abans del debat i votació de les esmenes a la totalitat dels pressupostos generals de l’Estat, que tindrà lloc els dies 3 i 4 de novembre. Cal ressaltar que l’executiu espanyol de Sánchez necessitarà els vots dels republicans, però amb aquest gest, no facilita, precisament, que Esquerra Republicana els doni suport.
Els ministeris eviten per ara fer cap cessió que permeti aplanar el camí dels suports d’ERC als pressupostos. Els 13 vots dels republicans són crucials i Gabriel Rufián va recordar aquesta setmana que un cop eliminat Cs de l’equació “agradi o no” l’acord passa per ERC.
De fons, sobre la questió del blindatge del català hi ha una discrepància del Ministeri d’Economia –que és qui pilota el projecte de la Llei Audiovisual. Aquest fet, podria ser una de les claus que ajudarien a entendre per què el Gobierno no dona el seu braç a tórcer.
Rufián evita posar terminis, però fonts d’ERC han apuntat aquesta setmana que aspiren a tancar un acord sobre la presència del català a la Llei audiovisual que prepara el govern espanyol abans d’abordar a fons una eventual aprovació dels pressupostos generals de l’Estat per al 2021.
Aquest acord, segons l’executiu espanyol, no es produirà en cap cas abans de la votació de les esmenes a la totalitat dels comptes, els dies 3 i 4 de novembre, i existeixen dificultats serioses perquè es produeixi després, perquè el Ministeri d’Economia “té una altra concepció de la llei” i no vol parlar de cap “blindatge” del català. Així doncs, sembla que hi ha dues opcions contraposades enrocades en la seva postura.
Les mateixes fonts apunten que malgrat totes les dificultats ERC i PNB són socis prioritaris en aquests contactes de cara a l’aprovació dels pressupostos, i expliquen també que hi ha hagut contactes amb el conseller d’Economia, Jaume Giró, tot i que no veuen factible a hores d’ara que Junts acabi donant suport als comptes.
Altres fonts assenyalen també que malgrat les peticions de la Generalitat el traspàs de Rodalies no podrà incloure les vies i infraestructures d’Adif. És el que va apuntar la ministra Raquel Sánchez aquesta setmana a les Corts: una cosa és el servei i el finançament, que és el que es negocia ara, i una altra les infraestructures. Segons aquestes fonts el fet que les vies siguin utilitzades per altres serveis de llarg distància i mercaderies impossibilita que es pugui fer la transferència en el marc legal vigent.
Altres fonts del Gobierno tanquen la porta també al traspàs de la comissaria de la Policia Nacional a Via Laietana. Una reivindicació que compta amb el suport del Govern i de l’Ajuntament de Barcelona però que topa amb el ‘no’ frontal del Ministeri de l’Interior. El ministre Marlaska ja va assegurar al Congrés que al seu entendre la feina diària dels agents ja “resignifica” democràticament la comissaria.