Edició 2310

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 21 de novembre del 2024
Edició 2310

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 21 de novembre del 2024

El Gobierno es pregunta “què més pot fer Espanya” per l’Open Arms i no veu “cap problema” per navegar fins a un port espanyol

|

- Publicitat -
La vicepresidenta en funcions, Carmen Calvo, s’ha preguntat “què més pot fer Espanya” per ajudar l’Open Arms i ha remarcat que se li ha ofert “tot tipus d’ajuda” per fer una travessia “segura” fins a un port espanyol. Calvo ha remarcat que han contactat per donar-los combustible, menjar i ajuda sanitària i creu que amb aquests elements la tripulació es pot tranquil·litzar i afrontar “sense cap problema” la travessia fins a un port balear, que és el més proper. “Els hem ofert absolutament tot perquè no volem que corrin més risc o patiment, però què més ens queda?”, s’ha qüestionat a la ‘Cadena Ser’. La vicepresidenta, però, lamenta que des de l’Open Arms “insisteixin” en atracar a Itàlia tot i que el ministre de l’Interior, Matteo Salvini, mantingui els ports tancats. “No podem portar els ports espanyols fins a Itàlia”, ha dit. Calvo ha carregat contra el govern italià per “incomplir les normes comunitàries” però també ha deixat entreveure que l’Open Arms podia haver atracat a Malta un cop es va acordar el repartiment de migrants entre diferents països i que no ho va voler fer.

El número 2 de l’executiu en funcions ha justificat que esperessin fins a 17 dies per oferir un port a l’Open Arms i ha dit que la llei obliga Itàlia a fer-ho, i ha carregat contra l’executiu d’aquest país per “saltar-se les normes”. A la pregunta de per què no han fet l’oferiment abans, ha dit que això corresponia plantejar-li al govern italià que és qui té el port més segur i proper a l’embarcació amb bandera espanyola.

Publicitat

Ara bé, ha assenyalat que es tracta d’una “emergència humanitària” i que això ha fet que el govern espanyol hagi fet el pas i, en un primer moment, oferís diumenge el port d’Algesires per ser el que més preparat està per a aquest tipus de recepcions ja que, segons justifica Calvo, cada dia atén immigrants que creuen per l’estret. I ha dit que, davant la negativa del vaixell, van oferir qualsevol port prioritzant els de Balears per ser els més propers.

Calvo ha destacat que se li ha ofert de manera formal al responsable de l’embarcació “tot tipus d’ajuda” per arribar amb seguretat fins a un port espanyol. “Els hem dit que els facilitem tot el que necessitin: menjar, combustible o atenció mèdica per a la travessia”, ha manifestat. Per això, la vicepresidenta en funcions entén que un cop les persones estan “tranquil·les” perquè saben que van a port “segur i obert” la “incertesa psicològica desapareix” i poden arribar “sense problema” fins a costes espanyoles.

La número 2 de l’executiu de Sánchez ha defensat la política migratòria del PSOE i ha dit que ha estat “coherent des del primer dia”. “Sempre hem pres la mateixa decisió: seguretat a les fronteres, cooperació amb el Marroc i respecte als drets humans”, ha dit Calvo, que defensa la tasca que a diari fan des de Salvament Marítim “sense el focus de les càmeres ni els titulars”.

“Insisteixen en anar a Itàlia”

Calvo també ha lamentat que tot i l’oferta d’Espanya l’Open Arms “insisteixi en anar a Itàlia”. Ha lamentat l’actitud de Salvini però també la del responsable de l’ONG, Òscar Camps, perquè considera que podia haver atracat abans a Malta. “És qui té la responsabilitat del buc i podia anar a Malta i va anar cap a Itàlia”, ha afirmat.

Preguntada per si Malta realment s’havia ofert a acollir el vaixell, Calvo ha dit que Malta no es volia quedar els migrants si no hi havia un repartiment entre diversos països. “El repartiment es va pactar però el buc va anar cap a Itàlia”, ha afirmat.

La vicepresidenta no ha volgut parlar de “pols” entre Espanya i Itàlia i ha insistit que cal complir la normativa marítima i que Europa ha de prendre consciència que la política migratòria és una “qüestió comunitària”. I ha insistit en remarcar que Espanya és el país que “més esforços fa” i que té una frontera “molt complicada”. “No podem enviar el missatge de que amb una frontera tan complicada som el país que es pot fer càrrec de tot”, ha dit.

Et pot interessar  L'Open Arms rastreja el nord del litoral de València a la recerca de cossos arrossegats per la dana

Crítiques a l’Open Arms

Calvo també ha aprofitat per recordar que la llicència que té el vaixell de l’ONG catalana és per a “repartiment d’ajuda humanitària” i no per a fer rescats a alta mar perquè “no està preparat per això”. La vicepresidenta ha remarcat que aquestes funcions les han de fer els estats i no vaixells particulars però davant la pregunta de si pensaven demanar-los que cessin els rescats ha tirat pilotes fora. “Els demanem el mateix que a qualsevol altre vaixell que té permisos legals de l’Estat i és que compleixi les normes”, ha afirmat.

A més, també ha criticat les declaracions del diputat Marcos de Quinto de Cs, que s’ha referit als migrants com a “ben menjats passatgers”. “Forma part de l’arrossegament de Cs amb missatges propis de la ultradreta”, ha manifestat.

Per últim, també s’ha referit a les negociacions per al futur debat d’investidura i ha dit que encara no hi ha hagut cap contacte més entre Pablo Iglesias i Pedro Sánchez.

AMPLIACIÓ.- Open Arms acusa Calvo de “tergiversar la realitat” 

El director d’Open Arms Itàlia, Ricardo Gatti, ha acusat Calvo de “tergiversar la realitat” en afirmar que el vaixell de l’ONG “podia haver entrat a Malta” per desembarcar els migrants però que “no va voler” i “van anar cap a Itàlia”. Gatti ha negat aquestes afirmacions de Calvo i ha assegurat que va haver-hi un intent de traslladar 39 persones a un patruller maltès.

Es tractava de persones recollides a l’últim rescat en zona SAR (‘Search and Rescue’), quan el vaixell ja comptava amb 121 migrants que portaven dies a bord. Segons la versió de l’ONG, quan s’estaven preparant pel trasbord, va haver-hi nerviosisme entre els rescatats que portaven més dies a la nau, que no entenien per què el grup que acabava d’arribar podia desembarcar i ells havien de romandre a bord. Això va desencadenar una situació tibant i violenta, amb episodis d’autolesions entre els rescatats, que va provocar que s’avortés l’operació, segons ha explicat Gatti.

D’altra banda, el director d’Open Arms Itàlia ha insistit que desembarcar a Palma o Maó no és viable perquè no es donen les “condicions de seguretat” necessàries per cobrir el trajecte, que implicaria més de dos dies de viatge. Per Gatti, les “solucions d’Espanya” són “ridícules” i “denoten falta d’intenció” per part del Govern. “Ha de morir gent a bord, a 800 metres de la costa?”, s’ha preguntat Gatti, que ha apuntat a la possibilitat que s’estiguin cometent “crims contra la humanitat” per part d’Itàlia.

El representant d’Open Arms ha puntualitzat que sí podrien valorar desembarcar a Balears si Espanya destinés un vaixell, si bé a priori no li sembla una solució òptima ja que implicaria haver d’esperar diversos dies l’arribada del buc i d’altres dies de travessia fins a les Illes, a més de realitzar el transbord en aigües territorials italianes. Segons Gatti, els psicòlegs que col·laboren amb l’ONG sostenen que la situació en el vaixell “és una bomba de rellotgeria”.

Així mateix, Open Arms creu que existeix un acord entre els Governs d’Itàlia i Espanya per desembarcar els migrants a Mallorca, perquè veuen “estrany” que “després de 18 dies de silenci” és posessin “d’acord” i oferissin una solució. Gatti ha alertat de la crisi institucional” que al seu judici està creant el ministre d’interior italià, Matteo Salvini.

Gatti ha remarcat també que han organitzat una oficina a bord del vaixell per tramitar els peticions d’asil i que s’han enviat escrits a l’Alt Comissionat dels Nacions Unides per als Refugiats (Acnur) i a la Fiscalia italiana.  Actualment, en el vaixell queden 107 persones rescatades més 19 membres de la tripulació.

Aquest dilluns, la Comissió Europea ha assegurat que està preparada per coordinar la distribució dels migrants que estan a bord del vaixell Open Arms, tal com ha sol·licitat el Govern espanyol, una vegada que tingui lloc el desembarcament, encara que ha preferit no pronunciar-se sobre quin és el millor port per a això.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut