El director de Museu de Lleida, Josep Giralt, ha assenyalat que hi va haver “voluntat d’escarni” amb el trasllat de les obres d’art de Sixena l’11 de desembre de 2017 en plena aplicació de l’article 155. Durant la compareixença que ha fet a la comissió parlamentària que analitza l’aplicació d’aquest article a Catalunya, Giralt ha remarcat que no feien falta 84 membres de la Guàrdia civil “carregats amb metralladores, pistoles i porres” per assegurar el trasllat de les 44 peces a l’Aragó. Així mateix, ha dit que a Lleida l’Estat volia demostrar el “lluny que pot arribar si s’ho proposa”. Giralt també s’ha mostrat convençut que algun dia les peces tornaran però ha alertat del seu estat de conservació actual al Monestir de Vilanova de Sixena.
Giralt ha destacat que el trasllat de les obres de Sixena de Museu de Lleida són el millor exemple del que va ser l’aplicació de l’article 155 a Catalunya. En aquest sentit, més enllà de la voluntat d’escarni que considera que hi va haver, també ha lamentat la falta de neutralitat en tot el procés i el malbaratament que va suposar el desplegament de 84 guàrdies civils armats. Tot plegat sense una sentència ferma que obligués a lliurar l’art i també amb la consciència que no es reunien les condicions tècniques per fer-ho, també des de la part dels tècnics aragonesos.
Giralt ha alertat de les condicions amb què es troben actualment les peces d’art al Monestir de Vilanova de Sixena i ha lamentat que el jutge no hagi acceptat un informe que s’ha fet des del Museu de Lleida on s’avisa que en alguns casos està caient la capa pictòrica de les obres. En aquest sentit, el director del Museu s’ha mostrat convençut que al final se’ls donarà la raó i les peces de Sixena tornaran algun dia a Lleida.
En seu parlamentària, Giralt també ha posat en valor el comportament i feina de tot el personal del Museu de Lleida el dia que va tenir lloc el trasllat. S’ha felicitat pel fet que no hi ha cap persona encausada judicialment i també ha recordat que en tot el procés, els treballadors són els qui més risc van córrer davant una situació que era imprevisible. Segons Giralt, el 155 a Lleida, va ser una demostració de l’Estat de fins on de lluny pot arribar si ho necessita.
Finalment, Giralt també ha reconegut que en la seva trajectòria relacionada amb el món de l’art només havia vist una situació similar en països com Tunísia i Egipte, però amb la diferència que allí els “tancs es trobaven al carrer”. En aquest sentit, ha recordat que Catalunya té un “grau de democràcia i progrés” que es contradiu amb el que va passar a Lleida l’11 de desembre de 2017. Així mateix, s’ha mostrat partidari de compartir col·leccions d’art en ple segle XXI i ha apostat per recuperar el Monestir de Vilanova de Sixena, tal com s’ha fet a Catalunya amb els de Poblet i Santes Creus, per exemple, per després “construir els discursos que vulguem” entre aragonesos i catalans junts.