L’informe PISA del 2019 (informe del programa internacional per a l’Avaluació d’Estudiants) ha conclòs en la seva última prova, que el nivell educatiu d’Espanya “necessita millorar” de cara al 2020, davant dels pitjors resultats obtinguts en molts anys.
El més destacat són les matemàtiques, on ha obtingut cinc punts menys que l’any 2016 (de 486 a 481), una xifra a la qual no baixava des del 2003. A més, ha obtingut el pitjor resultat de la seva història en l’àmbit de ciències (483). El Govern Psoe–Unides Podem ja té al cap aportar uns canvis que el sistema educatiu demana a crits. Uns canvis que començaran per derogar la polèmica LOMCE, altrament anomenada “Llei Wert“. De fet, PISA ha remarcat que el fet que el sistema educatiu tingui tants problemes, és degut precisament a un canvi constant de lleis en aquest sector. En els àmbits ja comentats de Matemàtiques i Ciències, Espanya està per sota la mitjana de l’OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic).
Paral·lelament a aquests mals resultats, el nou govern espanyol també haurà de lluitar contra l’alta taxa d’alumnes repetidors que pateixen les escoles (un 28,7% enfront d’un 11,4% de mitja a l’OCDE), situant-se com a quart país amb més alumnes repetidors, i contra l’elevadíssim percentatge d’estudiants que pateixen assetjament escolar als centres educatius (un 17%), xifres si més no preocupants.