El Departament d’Educació ha defensat que està aplicant mesures per millorar els resultats en matemàtiques de l’alumnat però ha alertat que els canvis en educació “necessiten temps”. Ho ha dit la presidenta del Consell Superior d’Avaluació i directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Mercè Andreu, després de fer-se públic l’Estudi Internacional de Tendències Matemàtiques i Ciències (TIMSS), que situa Catalunya a la cua en matemàtiques. En declaracions a l’ACN, Andreu ha apuntat que s’estan recollint els “fruits”, materialitzats en aquests resultats, de les polítiques de retallades durant la crisi econòmica i els efectes de la pandèmia. “Ens preocupen una mica i ens ocupen”, ha dit sobre els resultats. Educació ha reconegut que la tendència és negativa però ha insistit que s’estan impulsat mesures, tot i que els resultats no s’obtindran d’un dia per l’altre.
L’estudi va avaluar l’any passat 980 alumnes de 4t de primària procedents de 49 centres educatius catalans -33 públics i 16 concertats-. En l’edició de TIMMS 2023 hi han participat 59 països d’arreu del món.
Els resultats mostren que Catalunya obté de mitjana 489 punts en matemàtiques, 502 en ciències i 517 en consciència ambiental, puntuacions en la banda intermèdia.
En el cas concret de les matemàtiques, els alumnes catalans se situen a 25 punts del total de la Unió Europea (514), a 36 de la mitjana de l’OCDE (525) i a 9 d’Espanya (498). Catalunya se situa així entre un dels tres territoris amb puntuacions més baixes, només superat per França (484) i Xile (444).
Entre d’altres, Andreu ha afirmat que l’educació que es va fer durant la pandèmia i la postpandèmia “no es pot comparar amb un dia a dia a l’escola”. Per això, ha confiat que ja amb la situació normalitzada, sigui “més fàcil” entomar aquests resultats i donar-hi la volta.
Concrecions i més formació per als docents
Andreu ha explicat que s’ha abordat aquest tema des de moltes vessants però focalitzant-se en la formació dels docents i en la millora de l’anàlisi dels resultats. A més, ha manifestat que es continua treballant en diverses mesures, algunes de les quals ja estan en marxa i d’altres que es començaran a treballar, per tal de revertir aquesta situació.
Entre aquestes mesures hi ha el programa Florence, que s’ha posat en marxa aquest curs amb la intenció de millorar la competència matemàtica de l’alumnat de l’etapa obligatòria. La realitat, però, és que a principis de curs només s’havien apuntat 87 centres dels 200 que s’havien previst inicialment i la conselleria treballa per incrementar aquesta xifra.
D’altra banda, està previst posar en marxa dos postgraus per aprofundir en les competències docents de matemàtiques, un adreçat a professors de secundària en actiu que no tinguin el grau de matemàtiques i un segon per a mestres de matemàtiques en actiu d’educació primària que vulguin exercir com a referents i formadors docents.
“Són moltíssimes les actuacions que estem duent a terme, esperem que més aviat que tard podem revertir aquesta situació”, ha declarat a l’ACN.
A més, es concretaran els aprenentatges mínims en diverses matèries, començant per matemàtiques, ciències i llengua. La presidenta del Consell Superior d’Avaluació ha recordat que aquesta era una petició dels propis docents i ha afirmat que esperen poder fer arribar aquestes concrecions als docents al juny.