Les explicacions que tant el Ministeri de Transports com Adif i Renfe van donar per justificar l’incendi que ha provocat l’avaria a l’R2 Sud, segons les quals un llamp va caure al municipi de Gavà (Baix Llobregat) i va causar la incidència, no se sostenen. Un recent informe del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) ha deixat tots tres en evidència en desmentir la seva hipòtesi, ja que segons les dades de la Xarxa de Detecció de Descàrregues Elèctriques atmosfèriques (XDDE) de l’SMC, malgrat les tempestes viscudes el passat 1 de maig, no va caure cap llamp a Gavà, ni tan sols a la comarca sencera del Baix Llobregat.
Tal com exposa l’informe de l’SMC, les tempestes de l’1 de maig van produir llamps núvol-terra al Vallès Occidental, Maresme i al nord del Barcelonès, però no van afectar el Baix Llobregat i, per tant, no es van detectar llamps al municipi de Gavà ni al voltant. Les tempestes del dia abans, tanmateix, sí que van deixar llamps a la comarca del Baix Llobregat, però, així i tot, cap d’ells és el responsable de l’avaria, ja que el llamp més proper a l’estació de tren de Gavà es va registrar al Prat de Llobregat, a uns 4,5 quilòmetres de distància.