Adif i FGC concentren almenys 290 delictes a les seves xarxes ferroviàries en 14 mesos, entre gener del 2023 i el febrer d’aquest any, segons dades a les quals ha tingut accés l’ACN. Del total, 163 van ser sostraccions de cable i 127 sabotatge o vandalisme. En la majoria de casos en la sostracció de cablejat són furts, tot i que també hi ha robatoris, i és material encara no instal·lat i que es troba a la zona per obres. D’entre aquests fets delictius coneguts, el 41% va comportar incidències en la circulació de trens. Si s’estableix una ràtio, Adif concentra 184 delictes en forma de sostraccions de cable, sabotatges o vandalisme per cada 1.000 quilòmetres davant els 29 de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
La xarxa d’Adif suma 1.567 quilòmetres i disposa de 222 estacions -incloent baixadors i d’altres infraestructures com estacions logístiques- per on hi passen 130 milions d’usuaris, mentre que la de FGC hi ha una cinquena part de longitud de vies, amb 307 quilòmetres i 111 estacions per on hi passen 91 milions de persones l’any.
Precisament, aquest dimecres s’ha registrat una nova avaria per robatori de coure a la línia S2 dels Ferrocarrils, que uneix Plaça Catalunya amb Sabadell i que cap a les nou del matí ha pogut quedar resolta. La incidència s’ha detectat a Sant Quirze del Vallès poc abans de les set del matí. En un primer moment, els combois han circulat per via única entre aquesta localitat i la UAB.
Després s’ha reprès el servei entre la universitat i Barcelona i s’ha habilitat un tren llançadora fins a Sabadell Parc del Nord. Per altra banda, l’avaria fruit d’un altre robatori de coure entre Masquefa i Piera ha causat retards de deu minuts de mitjana entre Martorell i Igualada a les línies R6 i R60.
Per la seva banda, Rodalies patia el cap de setmana passat retards importants per un robatori de coure a l’R2 nord i R11, entre Mollet i Granollers Centre, el mateix punt on se n’havia produït un altre el dia abans.
Entre gener del 2023 i febrer del 2024, les incidències causades per sostraccions de cable de coure o actes de sabotatge o vandalisme van causar incidències en 3.012 trens, dels quals 232 van ser de Rodalies i 86 a les línies d’alta velocitat. El temps mitjà d’afectació es va situar en els 191 minuts. Pel que fa a FGC, es van registrar 16 fets delictius coneguts, dels quals 13 van ser robatoris o furts de cable i 3 per sabotatge o vandalisme. En cinc casos, va haver-hi afectacions a la circulació.
El setembre de l’any passat, el mes amb més incidències causades per fets delictius
En el període analitzat, el mes que va acumular més incidències és al setembre de l’any passat, amb una punta de 40; seguit del febrer, amb 27; i l’agost amb 24. En canvi, els mesos amb menys activitat delinqüencial a les infraestructures d’Adif i FGC van ser el febrer del 2024 i el març de l’any passat, amb 14 i 15 fets delictius, respectivament.
D’altra banda, el dia de la setmana que concentra més incidències per sostraccions de cable o per vandalisme, és el dijous, amb un 17% dels casos; juntament amb els dilluns, dimarts i divendres, amb un 16% cada un d’ells. Per contra, el cap de setmana és quan es registra menys activitat, amb un 11% els diumenges i el 8% els dissabtes.
Per franges del dia, quasi la meitat de les incidències -un 43%- es concentren al matí, entre les set del matí i les tres de la tarda, període en què s’arrosseguen les conseqüències de fets delictius comesos durant la nit. El percentatge baixa fins al 31% en la franja de tres de la tarda a onze de la nit, mentre que d’onze de la nit a set del matí suposa el 26%.