L’entitat de defensa del català Plataforma per la Llengua ha picat el crostó de l’empresari José Elías, propietari de la cadena alimentària ‘La Sirena’ i de l’energètica ‘Audax’, pels prejudicis lingüístics expressats envers la llengua catalana en un pòdcast sobre emprenedoria realitzat amb el jove restaurador Eric Ayala, propietari del restaurant viral ‘Il figlio di Emiliano’. L’ONG del català ha retratat el supremacisme lingüístic i la catalanofòbia que destil·la l’empresari a través d’un breu vídeo, en el qual afirma barbaritats com ara que el català té connotacions polítiques i negatives, mentre el castellà és neutral i positiu, o que algú pot molestar-se si la cadena fa anuncis en català.
L’empresari, que està entre les 10 persones més riques de l’Estat espanyol, va assegurar en la seva tertúlia sobre emprenedoria que la llengua catalana té connotacions polítiques i negatives que poden provocar un conflicte als consumidors, mentre que el castellà és “neutral i positiu”. En un altre fragment del pòdcast, Elias també expressa una dicotomia fal·laç entre assolir l’èxit empresarial i l’ús del català, segons denuncia l’entitat, ja que diu que a vegades s’ha d’escollir entre “ser més polític o empresari”.
“Fer vídeos en català et dona un nínxol, i fer-los en castellà no te’n dona cap. Un vídeo en català, en una plataforma en què et veu tothom, et tanca portes. A Instagram, crec que parlar català et resta més que no pas et suma, perquè hi ha molta gent que et veu i, encara que et respectin, no els vindrà de gust llegir els subtítols. Has de pensar que el teu mercat no és Catalunya, el teu mercat és el món” expressa l’empresari. Unes afirmacions que, a ulls de l’entitat, desprenen catalanofòbia, ja que afirma categòricament que el català tanca portes al món empresarial, tot i que ho diu basant-se només en percepcions i sense cap dada que avali aquesta afirmació.
En un altre fragment, tal com exposa la Plataforma per la Llengua, Elías fa valer el seu supremacisme lingüístic, potser de manera involuntària, qüestionant l’ús del català a les xarxes d’altres negocis o empreses. Concretament, l’empresari es posa amb les xarxes socials del restaurant italià ‘Il Figlio di Emiliano’, la pizzeria del català Eric Ayala que, precisament, triomfa a les xarxes arran del seu contingut íntegrament en català.
Tot seguit, però, Elías s’endú una sorpresa: en preguntar sobre l’origen dels més de 175.000 seguidors que la famosa pizzeria té a Instagram, resulta que un 10% és de Barcelona; el segon origen més popular és Madrid i, el tercer, Santiago de Xile, ambdues ciutats castellanoparlants. Això cau com una galleda d’aigua freda sobre l’empresari, que es veu obligat a fer broma dient que “a Madrid hi ha molta gent aprenent català”, per a no admetre que ha fet el ridícul davant el micròfon amb afirmacions catalanòfobes sense fonaments.
La Plataforma per la Llengua assenyala que “la creació de bon contingut en català a les xarxes i a les empreses és percebut, també per aquells que no el parlen, com a element de proximitat, qualitat i autenticitat“. I afegeix que, com que “hi ha menys emprenedors fent contingut en català en relació amb altres llengües, és més fàcil que, si fan bé la feina, es viralitzin. És incomprensible que un empresari amb la trajectòria de José Elías no ho sàpiga“. Finalment, però, i pràcticament al final del pòdcast, el mateix Elías acaba desdient-se de les seves afirmacions, en dir que “la normalització lingüística d’altres idiomes hauria d’estar a l’ordre del dia.
💫 TOP 5: TÒPICS DE LA CATALANOFÒBIA 💫
Avui analitzem el supremacisme lingüístic aplicat a les xarxes amb José Elías, propietari de La Sirena i Audax: això opina sobre l’ús del català! 📲
⚠️ Ajudeu-nos a desmuntar mites fent RT! pic.twitter.com/2VmHAuAdqy
— Plataforma per la Llengua #LaVeuQueCreix 📢 (@llenguacat) June 11, 2024