Plataforma per la Llengua ha denunciat que la cadena de supermercats Veritas ha acomiadat una treballadora d’un establiment de Puigcerdà per parlar en català amb naturalitat amb companys i clients que l’entenien. L’entitat ha publicat un àudio en què l’encarregat reconeix que l’han acomiadada per motius lingüístics després que dos treballadors de l’empresa es fessin passar per clients i es queixessin que la treballadora els responia en català quan ells s’hi havien adreçat en castellà. L’afectada ha rebut el suport legal de l’entitat i ha presentat una demanda als jutjats perquè considera que ha estat discriminada per raó de llengua i que, per tant, l’acomiadament s’ha de declarar nul i l’empresa ha de readmetre i indemnitzar la treballadora.
Segons ha explicat l’organització, els fets es remunten al 31 de març, quan la treballadora va rebre una carta en què Veritas li comunicava que no havia superat el període de prova i que l’acomiadava. Hi treballava des del 10 de febrer i ja al cap de dos dies d’haver-hi començat a treballar, una companya que també hi acabava d’entrar li va demanar que li parlés en castellà, perquè, tot i entendre’l, el català no li agradava. La treballadora es va continuar comunicant en català amb els companys de feina i accedia a canviar de llengua si algun client no l’entenia.
Tanmateix, al cap de deu dies, l’encarregat va enviar un missatge al grup de WhatsApp dels treballadors amb diferents consignes. Entre aquestes consignes, escrites en castellà, una especificava que “a l’hora de parlar entre companys, farem servir l’idioma que sigui més còmode per a totes dues parts”, i una altra que “a l’hora d’atendre un client, se li ha de respondre en el mateix idioma en què s’està expressant”. En tots dos casos, l’encarregat avisava que si no es respectaven les ordres, es podria considerar una falta greu i ser motiu de sanció.
L’ordre especificava que la consigna era vàlida tant si el client parlava en castellà com si parlava en català, però la companya que li havia dit el primer dia que el català no li agradava tampoc ho va respectar i es va continuar expressant amb tothom en castellà, fos quina fos la llengua del client. De la mateixa manera, tampoc les altres normes comunicades per WhatsApp van arribar mai a complir-se del tot. Tanmateix, el que va preocupar especialment Veritas va ser el fet de parlar en català amb tothom, i quan els dos treballadors de l’empresa, externs a l’establiment, van visitar la botiga, van voler posar a provar la treballadora acomiadada i van fer constar que els parlava en català tot i que ells s’hi havien adreçat en castellà.
Quan, després de ser acomiadada, la treballadora va tornar a l’establiment per recollir les pertinences, va demanar a l’encarregat que li expliqués els motius de l’acomiadament, i ho va enregistrar. En un primer moment, l’encarregat defensa que volien prescindir de les treballadores de 20 hores per motius organitzatius, però després, com se sent en l’àudio, acaba reconeixent que la seva superior li va explicar que els “clients d’oficines” (aquests treballadors de Veritas externs a l’establiment) es van queixar perquè ella no els havia atès en castellà.
La treballadora li explica que ella els responia en català perquè veia que l’entenien, i expressa que quan els clients no l’entenen, sí que respon “en castellà, en francès o en alemany”, però que aquest no va ser el cas: “no me’n van dir res!”, critica. A més, la treballadora també li transmet que la seva companya castellanoparlant parla en castellà amb tothom i que “no ha tingut cap problema”, a diferència d’ella, que ha estat acomiadada.