El Departament de Transports del Consell Insular d’Eivissa ja ha donat les primeres passes per definir zones de baixes emissions (ZBE) a l’illa i compta amb un primer estudio que estableix, principalment, que les mesures han d’anar més enllà de la mera restricció de vehicles segons el seu potencial contaminant i s’ha d’apostar per aquelles que fomentin una alternativa al cotxe privat.
“La diagnosi, encarregada pel Departament de Transports a l’empresa GEA 21, SL, posa èmfasi en la necessitat del canvi modal i que aquest sigui l’objectiu prioritari de la Zona de Baixes Emissions de l’illa d’Eivissa”, ha valorat el vicepresident segon i conseller de Transports del Consell Insular d’Eivissa, Javier Torres.
De fet, Torres afegeix que, com recull aquest estudi, el Real Decret que regula les ZBE permet evitar la implantació de restriccions de vehicles segons el seu potencial contaminant “sempre i quan s’executin mesures que vetllin pel canvi modal i que aconsegueixin millorar la qualitat de l’aire i mitigar el canvi climàtic (art 5.3)”. Per tant, en base a aquesta possibilitat, el present document se centra en impulsar tant mesures d’estímul dels modes més sostenibles com de dissuasió del vehicle privat motoritzat.
“A més de les ciutats de més de 50.000 habitants, els territoris insulars també estan obligades per llei a definir ZBE. Som el primer consell que ha començat a donar passos ferms cap al compliment de la directiva i fa mesos treballem amb una empresa consultora per desenvolupar aquest treball. Tenim un primer document intern que ofereix un primer diagnòstic i que planteja diferents línies d’actuació. De fet, tot i que la normativa permet certa discrecionalitat a les administracions, la màxima institució insular, des de la rigorositat, ja està estudiant i fins i tot treballant en iniciatives en aquest aspecte. La més important és la proposta de limitació d’entrada de vehicles a Eivissa”, ha recordat Torres.
Una altra mesura necessària per implantar una ZBE es sobre la medició de dades, també essencial. “A les zones de baixes emissions s’ha de poder mesurar l’efectivitat de les actuacions impulsades. En aquest sentit, el projecte impulsat pel Departament d’Innovació i RED.ES, Ibiza destino turístico inteligente y sostenible, inclou sensors ambientals i acústics amb els quals, a través d’una APP, s’informarà en temps real de diferents paràmetres com els nivells de diòxid de carboni.
“A més, la delimitació de ZBE ha d’anar acompanyada de millores en la xarxa transporti públic, una directriu en la qual el Departament de Transports treballa des de l’inici de la legislatura. Malgrat les dificultats (no sols per la pandèmia per la COVID-19, sinó també per la situació jurídica dels contractes del transport públic terrestre, que els anteriors equips de govern van deixar caducar per no fer el treball a temps), s’ha registrat un increment del 25% del nombre d’usuaris respecte al període previ a la crisi sanitària pel coronavirus. El transport púbic estructura el territori i serveix de cohesió social i és un eix principal de la nostra acció de govern”, ha manifestat Torres.
Per acabar, el vicepresident segon assenyala que les propostes del primer document tècnic remès al Consell presenten un ampli marge per a dur a terme altres mesures que es podran tractar en un futur. “Ara, des del anàlisis de la situació i el diàleg continuarem avançant en aquest aspecte perquè el Consell Insular d’Eivissa, el primer que ha començat a fer passos en la implantació de ZBE, impulsi un canvi modal perquè la ciutadania tingui una alternativa real al vehicle privat”, ha conclòs Torres.