L’informe titulat “Ús de les llengües en els mitjans de comunicació de la Comunitat Valenciana, 2023” ha revelat que, dels 519 mitjans de comunicació que operen al País Valencià, el 88% són empreses privades i la llengua que utilitzen de forma majoritària és el castellà.
Segons ha explicat À Punt, és el primer estudi d’aquestes característiques que realitza la Generalitat Valenciana amb l’assessorament de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. Una de les conclusions més alarmants és que el predomini del castellà als mitjans de comunicació tradicionals és inqüestionable. El valencià sols apareix en el 22,9% de les notícies, el 26,8% dels programes, el 13,5% de la publicitat que contracten els clients i en el 14,7% de la publicitat pròpia del suport.
A més, les ràdios posen més música en altres idiomes (52,1%) i el valencià queda relegat a una “minúscula quota” d’exposició del 3,3%. De fet, segons l’estudi, “la probabilitat d’obrir la ràdio i escoltar el valencià es redueix a un esquàlid 6,1%, mentre que en el cas del castellà la xifra arriba al 71,9%”.
En les edicions i suports digitals la repercussió del valencià “millora lleument” en les notícies (26%) i la publicitat pròpia (20,3%), respecte a les versions tradicionals, però decau encara més en els programes, reportatges o entrevistes (21,1%) i la publicitat dels clients (13,2%).
Per zones, la província de Castelló és on hi ha un ús més estès del valencià als mitjans, oposadament a la d’Alacant. També s’utilitza més en els mitjans públics que no pas en els privats.
Tanmateix, no totes les dades són negatives. L’informe conclou que existeix un ampli acord (68,7%), entre els apoderats dels mitjans, respecte a la idea que elaborar continguts en valencià “provoca un sentiment d’empatia entre la gent que parla aquesta llengua i el mitjà que l’empra”.
Igualment, gran part dels representants dels mitjans (76,7%) també pensen que fer ús de la llengua pròpia de l’audiència, en les zones on impacta el mitjà, és una responsabilitat social corporativa. Finalment, l’estudi assegura que 3 de cada 4 responsables dels mitjans farien costat a l’existència d’ajudes públiques per als canals de comunicació que utilitzen el valencià.