Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024
Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024

El SEPC demana canviar el sistema educatiu per acabar amb les “desigualtats”

El SEPC diu que el sistema d’avaluació tampoc és just, perquè la mitjana del Batxillerat sol ser més elevada en els centres benestants

|

- Publicitat -

El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) ha reclamat un canvi en el sistema educatiu actual i en la selectivitat per posar fi a la “falsa meritocràcia” que incentiva la competitivitat i les desigualtats. El col·lectiu ha emès un comunicat en què ha dit que existeix un biaix de classe, perquè no tots els alumnes arriben a aquestes proves amb les mateixes condicions personals o educatives. “No és el mateix haver estudiat en un centre d’alta complexitat, amb segregació, infrafinançament, ràtios altíssimes i professors desbordats, que fer-ho en una escola privada o concertada”, ha valorat. A més, ha alertat que el sistema d’avaluació tampoc és just, perquè la mitjana del Batxillerat sol ser més elevada en els centres benestants.

Publicitat

El SEPC ha reclamat una educació “accessible, pública, amb tots els recursos necessaris, de qualitat, en català, feminista, que subverteixi les lògiques capitalistes actuals i que serveixi d’eina per transformar la societat”.

Ha recordat que aquest 2023 les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) es faran els dies 7, 8 i 9 de juny a Catalunya i els 6, 7 i 8 de juny al País Valencià i les Illes. Ha considerat que la selectivitat “és un criteri d’assignació de places que amaga dinàmiques molt lligades amb com funciona el sistema capitalista” i ha advertit que el fet que tots els estudiants passin pel mateix examen, no significa que les desigualtats quedin anivellades. “No és el mateix enfrontar-se a un examen havent hagut de treballar, de cuidar d’altres persones o tenint una situació familiar complicada; que venir d’una família que també ha estudiat i et pot ajudar, amb temps lliure, o amb recursos per pagar una acadèmia”, ha remarcat.

Alhora, ha dit que també influeix el centre i el barri on l’alumne hagi estudiat. “Tampoc és el mateix un centre d’alta complexitat, que pateix una forta segregació social, amb problemàtiques derivades de l’infrafinançament de l’educació pública, ràtios altíssimes i professors desbordats; que fer-ho en una escola privada o concertada”, ha assenyalat.

El sindicat també ha criticat el sistema d’avaluació perquè tal com es comptabilitza la nota, la mitjana del Batxillerat (per qui el faci) juga un paper important en el resultat. “És habitual que sigui més elevada en alumnes que han estudiat en escoles privades o concertades”, ha recordat.

A més, ha lamentat la pressió i les conseqüències en la salut mental que suposa la selectivitat per als joves que s’hi presenten. “Com els resultats només depenen de si t’esforces molt, es genera una gran pressió acadèmica sobre l’estudiant”, ha apuntat.

Finalment, el SEPC ha rebutjat que existeixi la possibilitat de fer les PAU en castellà, si els alumnes així ho demanen. “Com a SEPC, defensem i animem les estudiants a fer les proves en català, per la reivindicació política que suposa l’elecció conscient de la nostra llengua com a acte de defensa del seu ús ple, per valorar-la com a llengua igual de vàlida que el castellà per la creació i transmissió del coneixement en l’educació”. També, ha dit, per demostrar “la necessitat de tenir una bona formació en català, especialment per aquelles zones on la majoria de la població l’ha hagut d’aprendre a través de l’escola”, ha conclòs.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut