El Govern d’Andorra ha decidit descartar el projecte d’aeroport intern que es volia construir a la zona de Grau Roig, a la parròquia d’Encamp, segons ha informat el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, en roda de premsa aquest dimecres. La decisió es fonamenta en l’informe elaborat per l’Organització d’Aviació Civil Internacional (OACI) que el Govern ha analitzat aquest dimecres durant la reunió del Consell de ministres. Segons ha explicat Gallardo, hi ha diferents conclusions que es deriven de l’informe: la primera és que la infraestructura no compleix els requisits internacionals de seguretat de vol i d’operativitat de les aerolínies que estipulen tant per l’OACI com per l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA).
En aquest punt, el ministre de Presidència, Economia i Empresa ha explicat que es podria operar, però amb maniobres que hauria d’aprovar l’Autoritat Aeronàutica Andorrana i la del país d’origen de l’aerolínia. Així mateix, el pilot hauria de prendre la decisió d’aterrar o no sense tenir visibilitat de la pista. Una altra conclusió que el Govern extreu de l’informe de l’OACI és que el tipus d’aeronau “singular” que es requeriria per operar en aquest aeroport limita l’interès de les companyies aèries; aquest mateix fet limitaria la capacitat comercial de les companyies.
De la mateixa manera, no hi ha un estudi de mercat que garanteixi que hi hagi un “encaix” entre la necessitat i la suficiència aeroportuària, entre altres aspectes assenyalats per Gallardo. El ministre ha manifestat que el projecte es descarta pel que queda de legislatura –uns dos anys– i que serà el proper Executiu el que decideixi si segueix prioritzant tenir un aeroport en territori nacional o no. De moment, els esforços del Govern se centraran a “engegar les rutes comercials” en l’aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell i a trobar una ubicació per a l’heliport nacional. En aquest punt, Gallardo ha manifestat que en les properes setmanes es podrien presentar novetats tant quant als vols comercials en la infraestructura aeroportuària fronterera com en relació a l’heliport.
De la mateixa manera, el ministre ha explicat que se segueixen cercant alternatives per desenclavar el país per altres vies que la carretera; en aquest sentit, s’està estudiant la possibilitat de connexió ferroviària.