Les autoritats andorranes estan rebent una allau mai vista de queixes relacionades amb les discriminacions lingüístiques contra la llengua catalana. La majoria de queixes interposades es dirigeixen a establiments que no atenen correctament en català; a la vegada, també hi ha un gran nombre de queixes respecte a les retolacions i les publicitats dels establiments denunciats, les quals tampoc no són en català.
Tal com informa VilaWeb, l’any 2022 va haver-hi un total de 88 actuacions del servei de política lingüística andorrà, un increment molt marcat respecte les xifres de l’any anterior, quan només van registrar-se 34 actuacions. Durant els tres primers mesos d’aquest any 2023, s’han rebut una vintena de queixes.
La majoria de les queixes interposades pels ciutadans fan referència a la retolació i al publicitat dels establiments, que són en llengua castellana i no pas en català, malgrat que és l’única llengua oficial d’Andorra. Els establiments incompleixen els articles 15 i 17 de la llei d’ordenació de l’ús de la llengua oficial. Malgrat l’allau de queixes, fins ara no s’ha imposat cap sanció econòmica als establiments, ja que aquests acostumen a recular i corregir els errors, a la vegada que des del servei de política lingüística el que es vol és conscienciar sobre la llengua catalana i promoure-la, i no pas castigar.
El director de Política Lingüística, Joan Sans, apunta que la principal explicació a l’augment de queixes és que els ciutadans estan cada vegada més sensibilitzats amb la llengua.