El Govern de Buenos Aires ha presentat una demanda a la justícia espanyola contra Metro de Madrid per la venda -el 2011 i 2012- de vagons amb amiant, segons va avançar eldiario.es. L’empresa municipal que s’encarrega de la xarxa de metros a la ciutat argentina (Subterráneos Buenos Aires) demana que es declarin nuls els contractes, recordant que la comercialització d’equips amb aquesta substància està prohibida. També vol una indemnització per danys i perjudicis, concretament de 14.978.395,9 euros “amb els seus interessos”, a més de les despeses del procés, per “ometre en tot moment i malgrat tenir coneixement d’això, la comunicació de la presència d’amiant en els vagons objecte de la venda”.
Al juliol de 2013 es van posar en funcionament els vagons, que es van retirar de la circulació el 2018. “Quan es van comprar aquests vagons estava prohibit l’ús de qualsevol producte amb amiant. La compra va ser de bona fe i se suposa que es respecten les lleis internacionals”, expliquen des de Buenos Aires a eldiario.es. Des del Ministeri de Desenvolupament Urbà de la ciutat, a més, defensen que “el Metro de Madrid hauria d’haver retirat aquestes peces [amb amiant] per poder vendre els trens i informar fefaentment al comprador”. “Si haguessin fet això, la compra no es feia”, han afegit, perquè en els plànols dels trens adquirits s’especificava que tenien aquesta substància.
Els béns que ingressen a l’Argentina han de portar un certificat d’origen per indicar d’on prové però també si conté algun material perjudicial per a la salut. Els trens comprats al Metro de Madrid no el portaven. A més, una llei espanyola (aprovada pel Govern de José María Aznar per adaptar-se a una directiva europea motivada per qüestions de salut) ja prohibia aquest intercanvi i Metro de Madrid coneixia que dos lots que van viatjar a Buenos Aires a canvi d’una contraprestació de cinc milions d’euros contenien aquest material tòxic. L’Associació gremial de treballadors del Subterrani i Premetro (AGTSyP) de Buenos Aires ja fa un any i mig que ve denunciant els danys als treballadors exposats a aquesta substància. El gremi argentí, de fet, va començar a indagar en veure les notícies internacionals: havien mort treballadors a la capital espanyola i Metro de Madrid reconeixia que havia estat per aquest motiu.