Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024
Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024

L’oposició demana a Simó un canvi de rumb respecte de l’etapa Cambray a Educació

La llengua, l'escola inclusiva, l'abandonament i la comprensió lectora centren el ple monogràfic al Parlament

|

- Publicitat -

El ple monogràfic sobre educació celebrat aquest dimarts al Parlament –que s’allargarà fins dijous– ha constatat la mala imatge que els grups de l’oposició tenien del ja exconseller Josep González Cambray, i s’ha convertit en un prec a la nova consellera, Anna Simó, perquè faci un canvi de rumb respecte de l’etapa del seu antecessor. Alhora, ha servit perquè els grups parlamentaris traslladessin al Govern quines són les prioritats que creuen que cal abordar amb urgència i avancessin algunes mesures que plasmaran dijous en forma de proposta de resolució.

Publicitat

La diputada del PSC-Units i portaveu a la comissió d’Educació Esther Niubó ha posat el focus en dues dades que consideren “molt preocupants”: la taxa d’abandonament escolar i la davallada en comprensió lectora. La diputada socialista ha advertit que el Govern no es pot escudar ni en les retallades del passat ni en la pandèmia. “Què més ha de passar perquè el Govern s’ho prengui seriosament?”, ha preguntat Niubó, que ha interpel·lat la nova consellera a exercir les competències i treballar per “sumar complicitats”, “solucionar el desgavell” i “revertir l’enfonsament”. Els socialistes han allargat la mà al Govern per dissenyar “un full de ruta compartit”.

Per part d’En Comú Podem, Joan Carles Gallego ha lamentat que avui “tenim un sistema educatiu en crisi, amb famílies desconcertades, personal educatiu cremat, desmotivat i que s’ha vist qüestionat per determinats missatges de la conselleria”. En aquest sentit, Gallego ha advertit que “el problema no era el conseller Cambray, que també, sinó la manca d’una estratègia clara”. Els comuns han reclamat “un gir” en les polítiques educatives i més “recursos, planificació i programació” des del “consens social”.

Pacte per la llengua i l’escola catalana

Des de Junts, Francesc Ten ha proposat un “pacte nacional de l’escola catalana” davant dels “atacs sistemàtics de l’estat espanyol” i ha demanat “solucions docents o pedagògiques” a la consellera per garantir el dret a l’escolarització en català. Ten ha assegurat que el ple monogràfic –que es fa a petició de Junts– ha “precipitat” el cessament de Josep Gonzàlez Cambray, al qual ha acusat de ser “el conseller de les vagues i la prepotència”. “Era insostenible”, ha resumit. És per això que ha reclamat a Simó un “canvi de rumb” respecte del seu antecessor que acabi amb la “sensació d’improvisació i manca de claredat” que ha marcat el mandat de Cambray i que, ha advertit, “ha minvat molt la confiança i els ànims” dels docents.

El diputat de la CUP-NCG i secretari tercer de la Mesa del Parlament, Carles Riera, ha coincidit amb Junts que cal “un gran pacte social i nacional per defensar la immersió lingüística” però ha centrat la seva intervenció a recriminar a Simó que no hagi revertit la manca de diàleg que la Generalitat va tenir amb el món educatiu durant l’etapa de Cambray. Riera ha criticat que la consellera arribés al monogràfic sense cap acord amb sindicats i li ha garantit que tenia temps per reunir-s’hi entre el dia del seu nomenament i la celebració del ple. També li ha retret un discurs “cofoïsta” i “molt poc autocrític” malgrat la “crisi gravíssima” que creu que afronta el sistema educatiu.

L’espanyolisme contra l’escola catalana

En nom de l’extrema dreta de Vox, Manuel Acosta ha denunciat el suposat “adoctrinament” de l’escola catalana: “La neutralitat ideològica i política està amenaçada per les polítiques educatives totalitàries que imposen als nens el que és veritat i el que és mentida”. El diputat ha assegurat que hi ha “material curricular amb clares al·lusions partidistes i separatistes” en matèries com Geografia, Història o Llengua Catalana.

Cs ha responsabilitzat l’independentisme de la reculada del català a Catalunya, però també al País Valencià i a les Balears i ha deplorat “l’infern de la llengua” que suposa la immersió en llengua catalana. La diputada Anna Grau ha defensat un sistema educatiu trilingüe que inclogui el castellà i l’anglès i ha demanat que es treballi per millorar la comprensió lectora. Alhora, ha proposat que es demani al Congrés una reforma de l’Estatut dels Treballadors perquè els menors de 16 a 18 anys necessitin l’ESO per accedir a una feina i que s’apliqui “una paga” en acabar la Secundària “per incentivar que finalitzin els estudis”.

Finalment, la diputada del PPC Lorena Roldán també ha carregat contra la immersió lingüística, que “no és un model d’èxit, per molt que no repeteixin”, sinó “una anomalia” a Europa. Igualment, ha criticat que el Govern ha trigat “dos anys de mala gestió, dos anys de desgast” a canviar el conseller Cambray “només per no reconèixer a temps que les coses no s’estaven fent bé”. Roldán ha retret a la consellera Simó la seva etapa com a presidenta del Consell Escolar per l’avançament del calendari. I

ERC defensa l’exconseller

En defensa del Govern i de la gestió de Cambray, la diputada d’ERC Mònica Palacín ha agraït la feina de l’exconseller i ha constatat que el ple “ja no va” de reprovar-lo, perquè va cessar, sinó “del rumb i de la nova etapa amb la consellera Simó”. “És una oportunitat per teixir consensos, com vam ser capaços de fer en defensa de la llengua catalana”, ha subratllat, i ha fet una crida a “protegir el país” i l’escola catalana “davant de l’amenaça desacomplexada” dels governs de Vox i del PP.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut