El Govern planteja que l’impost als creuers es desplegui de manera progressiva fins al 2026. Aquest impost —basat en el principi de “qui més contamina, més paga”— preveu gravar les emissions d’òxids de nitrogen i de partícules dels grans vaixells que estiguin a ports catalans, ja sigui durant el temps de maniobra, atracament o fondeig.
El Departament d’Economia preveu que recapti 9,7 milions d’euros el 2023, el primer any d’aplicació, xifra que augmentaria fins als 34 milions d’euros el 2026, segons ha avançat ‘La Vanguardia’ i ha confirmat l’ACN. Està previst que el text arribi al Parlament en els primers mesos del 2023.
Exempcions i descomptes
El nou tribut contempla bonificacions del 10% de la quota pels vaixells que disposin d’un sistema de connexió elèctrica a moll, facin escala en un port que disposi d’aquesta connexió i no puguin connectar-s’hi per manca de disponibilitat. També s’inclouen descomptes el 5% de la quota pels creuers que disposin de certificats acreditables de millora energètica.
Així mateix, la norma preveu exempcions pels vaixells que prestin serveis públics, els que es vegin obligats a atracar o fondejar per perill o força major i els que facin activitats d’ajuda humanitària.