La DO Cava ha tancat l’exercici 2022 amb la xifra rècord de 254 milions d’ampolles expedides, dos milions més que l’any passat. De les ampolles emeses, se’n van vendre 249 milions, un 4,58% més que el 2021. Segons les dades presentades aquest dijous, durant el 2022 ha estat clau el mercat interior, amb 77 milions d’ampolles venudes, amb un creixement del 13,5%.
En aquest sentit, e president de la DO Cava, Javier Pagès, ha destacat el pes de l’hostaleria, que puja un 32,3% en facturació i un 30,4% en ampolles consumides. Pel que fa a les exportacions, segueixen predominant l’activitat cavista amb un 69% de les vendes. Alemanya, els Estats Units, Bèlgica i el Regne Unit són els principals compradors.
Pagès ha celebrat haver superat les previsions fetes a finals d’any, quan el Consell Regulador va pronosticar que tancarien l’any amb un increment de vendes del 3%. “Teníem por que no es complís i al final ho hem superat àmpliament”, ha destacat durant una trobada amb la premsa celebrada a Barcelona, on ha definit el 2022 com “un molt bon any malgrat les circumstàncies econòmiques i geopolítiques”. Pel que fa al detall de la facturació, durant el 2022 la DO Cava ha arribat als 2.192 milions d’euros.
El president de la DO Cava ha destacat l’auge d’ampolles expedides i especialment d’aquelles que s’han acabat venent, sobretot al mercat interior. Pagès ha atribuït el creixement del consum a l’hostaleria a la superació de la pandèmia, “que porta la gent a sortir i gaudir del temps lliure en llibertat”, i a la recuperació del turisme. A banda de l’increment de l’hostaleria, al mercat interior també ha crescut l’alimentació, en un 10,5% en valor i un 4,3% en volum d’ampolles consumides.
Pagès s’ha mostrat satisfet dels resultats assolits malgrat la inflació creixent, que ha dut els elaboradors a apujar el preu de les ampolles quasi un 10%, fet que ha situat el preu mig al voltant dels 10 euros. “A tots ens hauria agradat no tenir més despeses als cellers i als camps, però agraïm que el consum hagi crescut malgrat tot”, ha apuntat.
En aquest sentit, el Consell Regulador ha destacat que Cava és l’única marca internacional d’escumosos que creix en volum de vendes, mentre que Xampany, per exemple, ha caigut un 12,9%. En valor també és la marca amb un creixement més elevat. Pel que fa a les vendes on line, també han crescut durant el 2022: un 8,8% en valor i un 9,2% en volum.
Respecte a les exportacions, Alemanya es manté com a país líder i les vendes hi han crescut un 2,2%. La DO Cava ha destacat que el consum a Suècia ha entrat per primer cop entre al rànquing dels cinc països més compradors, amb un augment del 35,3%. La segueix el Japó, amb un creixement del 3,6%. En paral·lel, el Consell Regulador ha ressaltat aquest dijous el comportament de mercats emergents com Suïssa (+50,4%), Brasil (+24,3%), Estònia (+22,2%) i Lituània (+21,9%).
D’altra banda, en relació a les vendes en funció del tipus de producte, la DO Cava ha aplaudit l’èxit que han tingut els escumosos ecològics durant el 2022, amb més de 32 milions d’ampolles etiquetades, fet que suposa un creixement del 40,7% en relació a l’any anterior. Per categories, el Cava de Guarda Superior -els productes amb un envelliment superior a 18 mesos- creix un 12,8% en vendes, mentre que el Cava de Guarda Superior Reserva ho fa un 10% i el Guarda Superior Gran Reserva ho fa un 13,3%.
Xifres a banda, Pagès ha estat durament crític vers les negociacions represes entre Clàssic Penedès i Corpinnat per crear una nova DO d’escumosos. El president de la DO Cava ha evitat contestar si el Consell Regulador impugnaria aquesta nova Denominació d’Origen si s’acaba materialitzant, ja que ha assegurat que no ha tingut oficialment constància d’aquestes converses, i que tot allò que coneix al respecte durant els darrers anys prové de la premsa.
Així i tot, ha considerat que “deu ser broma” la voluntat de posar en marxa una nova DO “que faria el mateix producte, amb el mateix mètode i dins un mateix territori gairebé igual que la DO Cava”. “No ho entenc, és un projecte que no pot ser perquè suposaria carregar-se la marca Cava, que elabora el 70% del vi català, i això no entra al cap de ningú”, ha etzibat Pagès a preguntes dels periodistes.
Ha assegurat que la nova DO “només podria tirar endavant amb un decret llei de la Unió Europea” i ha recalcat que això és “inviable”. “Crec que plantejar la nova Denominació d’Origen és parlar per parlar, més que no pas una intenció seriosa”, ha afegit. Ja en un to més reposat i alineat amb el discurs mantingut els darrers anys, Pagès ha fet una crida a la unió del sector dels escumosos: “Si anéssim tots junts es facilitaria la construcció de valor, que és l’objectiu principal de tots”.
D’altra banda, Pagès ha assegurat que les previsions de vendes d’aquest 2023 són positives després d’un any “ple de dificultats que s’han pogut superar”. “No hi ha motius per pensar que ara no tindrem un bon any”, ha asseverat, tot augurant que el sector “seguirà creixent” malgrat la “volatilitat” del context econòmic i polític.
Pel que fa als efectes de la sequera, Pagès l’ha considerat una “amenaça present” però no ha pronosticat efectes severs en la producció . Ha apuntat que el sector “haurà d’aprendre a combatre-la”, ja que l’escassetat de pluges conviu amb un auge de les temperatures. “No quedarà més remeu que gestionar millor l’agricultura”, ha afirmat.