Edició 2337

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 18 de desembre del 2024
Edició 2337

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 18 de desembre del 2024

Les denúncies per vulneracions de drets lingüístics suposen un 42% de les rebudes per Consum al Camp de Tarragona

Les denúncies a la regió s'incrementen un 88% el 2023, fins a les 378

|

- Publicitat -

Les denúncies per vulneracions de drets lingüístics en el marc d’una compra o una contractació suposen un 42,5% de totes les que va rebre l’Agència Catalana del Consum (ACC) al Camp de Tarragona durant el 2023. En concret es van obrir 57 expedients sancionadors, dels quals divuit van acabar amb alguna multa, segons ha concretat aquest dijous el director de l’ACC, Albert Melià. Aquestes infraccions es consideren de caràcter lleu i l’import de les sancions pot arribar als 10.000 euros, en funció de les dimensions i tipus d’establiment. En termes generals, les denúncies rebudes per l’agència al Camp de Tarragona es van incrementar un 88%, fins a les 378, mentre que les reclamacions es van enfilar fins a les 2.173.

Publicitat

D’aquestes més de 2.000 reclamacions, 1.299 s’han resolt per acord de mediació (67%) i 152 per la via del laude arbitral. Els sectors en els quals es resolen més reclamacions són els serveis de telefonia i internet i els serveis d’electricitat, gas i aigua. De fet, el sector dels subministraments de la llar concentra el 23% de les reclamacions rebudes, majoritàriament per l’electricitat. També destaquen les incidències relacionades amb la compra de vehicles, productes tèxtils, mobiliari o material informàtic (17%) i altres serveis generals de consum (15%) com tancament de centres d’estètica, telefonia i internet o serveis financers.

Les empreses amb més reclamacions són Endesa (149), Orange (91), Naturgy (80), Vueling (58), Energia XXI (56), Vodafone (56), Edistribución (45), Telefónica (43), Endesa X Servicios (38) i Iberdrola (38).

En relació a les consultes, l’ACC n’ha atès 4.993, majoritàriament relacionades amb els serveis d’electricitat i gas (25%), la compra de productes (20%), serveis mèdics de caràcter privat (16%), telefonia i internet (12%) o serveis bancaris (12%).

Et pot interessar  Salut rep 279 queixes reclamant atenció oral en català en els últims tres anys

Finalment, pel que fa a les inspeccions, l’agència n’ha efectuat 777 durant el 2023, que representen el 10% de les efectuades a Catalunya. El 67% es van efectuar d’ofici. Les actuacions de control han derivat en 57 expedients sancionadors, per un import global de 446.327 euros. Les infraccions sancionades estan relacionades principalment amb mancances pel que fa a la documentació que es facilita als consumidors o en les condicions de venda o prestació dels béns i serveis; la inclusió de clàusules abusives i la vulneració dels drets lingüístics.

En relació als drets lingüístics, Melià ha detallat quin mecanisme poden utilitzar els ciutadans en cas que es trobin en una situació irregular per posar una denúncia. “Poden venir a les oficines de l’agència, a través de la web o amb el full de reclamacions de l’establiment. Quan la rebem, es passa a inspecció de consum, que fa les comprovacions pertinents i en cas que es constati la infracció, s’obre el procés sancionador pertinent”, ha especificat.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut