L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha aprovat un augment de les tarifes del transport públic d’un 3% per a l’any que ve i mantenir els descomptes del 50% en els abonaments T-usual, que passarà a costar 22 euros per a una zona, i la T-jove, que passarà a tenir un preu de 44 euros per a les sis corones tarifàries. Les bonificacions per a l’any que ve també es mantindran per a famílies monoparentals i nombroses, per a persones en situació d’atur i en els packs especials del Sistema Tarifari Integrat ampliat (Berguedà i Ripollès). Els preus del 2025 seran vigents a partir del pròxim 15 de gener i es mantindran tot l’any, mentre que els títols amb tarifes del 2024 comprats fins al 14 de gener caducaran el 28 de febrer.
Les targetes de cartró de la T-mobilitat passaran a costar el doble
D’altra banda, les targetes de cartró de la T-mobilitat passaran a costar un euro davant els cinquanta cèntims actuals. Es tracta d’una modalitat pensada per a aquells viatgers que viatgen menys freqüentment en transport públic. Amb aquest increment de preu, tindran el mateix que les carteres virtuals T-mobilitat per validar amb el mòbil.
L’ATM ha destacat que a l’espera de tancar les dades d’aquest any, es preveu un nou rècord de demanda. Així, les dades acumulades entre l’octubre del 2023 al del 2024 mostren 1.148 milions de viatges, un 6,5% és que el mateix període del 2023.
El pes dels abonaments (com la T-usual o la T-jove) continua creixent en detriment als títols multiviatge (T-casual). Actualment, els viatges amb abonaments ja representen el 85% del total dels títols integrats de l’ATM de Barcelona. En concret, la T-usual representa al voltant del 50% de l’ús dels títols integrats i la T-jove entorn del 21%, quan el 2019 representaven el 19% i 8% respectivament. Per la seva part, la T-casual, l’any 2019 representava el 62% dels viatges integrats i ara només el 14,5%.
En el consell de l’administració de l’ATM, que aquest divendres ha aprovat els nous preus per a l’any que ve, la Generalitat hi té majoria (51%) mentre que les administracions locals -Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU)- ostenten el 49%. Per la seva part, l’Administració General de l’Estat és present en els òrgans de govern en qualitat d’observadors.
D’aquesta manera, ja queda resolta una de les principals incògnites de com quedarien els preus del transport públic de cara a l’any que ve. De fet, dissabte passat, el Govern va anunciar en un comunicat que faria extensives les bonificacions al transport públic tot el 2025 i es continuaria aplicant un 50% de descompte a la T-usual i la T-jove i la gratuïtat de la T-16. L’anunci buscava donar compliment al pacte d’investidura i l’objectiu de fomentar l’ús del transport públic entre la població, especialment per als i les usuàries i col·lectius que el fan servir de manera freqüent.
Dos dies després el Consell de Ministres va aprovar el reial decret que establia una pròrroga de sis mesos per mantenir la gratuïtat del transport públic per a viatgers habituals, concretament per a Rodalies a Catalunya (Cercanías a la resta de l’Estat) i Mitja Distància convencional així com en les línies d’autobús estatal. Pel que fa la mitja distància d’alta velocitat es mantindrà el 50% de bonificació durant tot l’any.
En el cas de l’Estat, el govern espanyol ha previst un nou esquema de bonificacions de cara a la segona meitat de l’any, que preveu un abonament mensual nominatiu a Rodalies amb una tarifa única de 20 euros (fins aleshores el servei haurà sigut gratuït), una abonament mensual nominatiu de 10 euros per a joves de 15 a 26 anys i un abonament anual nominatiu per a nens (menors de 15 anys).