L’Aeroport del Prat ha recuperat completament l’oferta del 2019, any anterior a la pandèmia, de cara a aquest estiu, segons l’Observatori de Tràfic Aeri de Barcelona de la Cambra de Comerç. D’entre aquesta oferta, destaca que el 86,1% de la capacitat per aquests mesos d’estiu és per a destins dintre d’Europa, fet que demostra la “importància del tràfic intraeuropeu” al Prat. De fet, l’aeroport de la capital catalana es manté com el segon amb més trajectes origen destinació, només per darrera London Heathrow, i el setè a nivell europeu en nombre de passatgers, amb un increment del 7,3% en comparació amb l’any anterior per l’augment del nombre de rutes. D’altra banda, l’oferta a l’Amèrica del Nord suposa el 5,7% de quota respecte al total.
L’informe, corresponent a aquest juliol, remarca que la recuperació ha estat “constant” des del 2021 amb increments “significatius” any rere any; i constata el reforç en rutes ja existents amb l’entrada de nous operadors i l’obertura de noves si es comparen els anys 2023 i 2024. Per exemple, cita la inauguració dels vols d’United Airlines a San Francisco, de Level a Miami, d’Air Premia a Seül, de Ryanair a Tànger o d’Air Arabia a Rabat; la recuperació dels viatges de Saudia a Rydah, la de Cathay Pacific a Hong Kong; i l’augment de freqüències, com la d’Air Canada a Mont-real o la d’Air China a Pequín.
No obstant això, també detecta com altres rutes s’han deixat d’operar, especialment a Tel-Aviv per l’actual conflicte armat, com per exemple les operades per Vueling o Wizz Air, entre d’altres.
D’altra banda, l’informe afirma que les rutes a Europa, Àfrica i Àsia són les menys estacionalitzades mentre que les de l’Amèrica del Sud presenten major oferta a l’hivern (estiu a l’hemisferi sud) i a l’Amèrica del Nord és més estacional.
Amb tot, l’Observatori assenyala que el tràfic de connexió a Barcelona arriba a un 10% respecte al total de viatgers que passen l’aeroport, molt per sota els grans ‘hubs’ europeus, que presenten xifres d’entre el 45% i el 65%.
En total, Barcelona opera de mitjana uns 800 vols diaris, una xifra que escala fins al miler d’operacions durant les mesos d’estiu. La temporada, de fet, s’allarga fins a l’octubre, en línia amb altres aeroports europeus com Milà i Brussel·les. En canvi, el de Madrid presenta 1.000 operacions diàries durant tot l’any.