L’acord entre ERC i el PSOE per al “traspàs integral” de Rodalies només preveu, per ara, que la Generalitat assumeixi la infraestructura ferroviària de les línies de la línia del Maresme de l’R1, la línia Sant Vicenç de Calders-Barcelona de l’R2sud i la línia Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà de l’R3. Segons el document pactat entre totes dues formacions, només es farà el traspàs dels trams on circulin exclusivament trens de titularitat catalana, tot i que es crearà una comissió per analitzar-los tots i considerar si en el futur se’n podrien traspassar més. Així mateix, l’acord per crear la nova empresa pública Rodalies Catalunya especifica que els temes “estratègics” s’hauran d’aprovar per majoria qualificada.
Fonts de la Generalitat han explicat que el traspàs de les infraestructures associades a les línies R1, R2 sud i R3 “no és una llista tancada” i que només és un “acord de mínims” amb l’objectiu que se n’acabin incorporant més. En aquest sentit, comenten que la complexitat de la xarxa és molt alta, ja que s’hi combinen els transports de viatgers amb els de mercaderies. Per exemple, en l’assignació de solcs es donarà prioritat a Rodalies de Catalunya abans que els operadors de mercaderies.
Les infraestructures quedaran adherides a l’empresa pública de la Generalitat Ifercat, mentre que n’hi pot haver algunes que calgui arribar a un acord amb el govern espanyol i que Adif les continuï gestionant, com les que tenen diversos serveis compartits. “Ha de ser objecte de negociació i caldrà anar estació per estació”, afirmen les mateixes fonts.
ERC i el PSOE han acordat crear l’empresa pública Rodalies Catalunya, amb una participació majoritària de la Generalitat, que es dotarà dels “recursos materials i humans que avui són utilitzats i necessaris per la prestació dels serveis de Rodalies” per part de Renfe. L’empresa tindrà un consell d’administració amb participació paritària de la Generalitat i l’administració estatal, però amb un president amb vot de qualitat, proposat per l’executiu català.
Els dos partits han pactat que, els temes que es considerin “estratègics” per a l’empresa Rodalies Catalunya -i que s’establiran en els seus estatuts- s’hauran d’aprovar per “majoria qualificada”. Fonts de la Generalitat però han explicat que la intenció és que els grans acords es prenguin de manera consensuada.
Per garantir el personal i les condicions laborals, l’acord també estableix que la nova empresa comptarà amb un “conveni de col·laboració” amb Renfe per “assegurar la mobilitat laboral entre totes dues i el manteniment dels drets adquirits”. Els sindicats de maquinistes ja han alertat aquest dijous que estan en contra del traspàs, per les implicacions laborals que podria comportar-los.
Fonts del Govern han admès que són coneixedors de les inquietuds dels treballadors i han anunciat que es reuniran amb els sindicats properament. De moment, però, han aclarit que no tenen quantificats el nombre de treballadors que necessitarà la nova empresa ja sigui maquinistes o personal de manteniment i que encara cal analitzar-ho al detall.
Des de la Generalitat, es destaca que “Renfe deixarà de formar part del dia a dia” i a mig termini serà Rodalies de Catalunya, la nova empresa pública encarregada del servei i a qui Renfe transferirà personal i material, qui s’encarregui del servei. Tot plegat, serà una realitat al llarg de la legislatura. Segons precisen les mateixes fonts, un cop avalat l’acord, caldrà seure amb el nou govern espanyol per començar a avançar.
Traspàs de la infraestructura
L’acord entre el PSOE i ERC indica, pel que fa a la infraestructura ferroviària -és a dir, les vies, catenàries, etc- que es traspassarà la titularitat en els casos en què només hi passin trens de titularitat de la Generalitat. Per tant, els trams d’infraestructura per ara contemplats en l’acord són la línia del Maresme de la R1, la línia Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà de la R3 i la línia Sant Vicenç de Calders-Barcelona de la R2.
Tot i això, el pacte estableix que a l’hora de determinar quins trams es traspassen “s’inclourà tota la xarxa ferroviària, sense excloure cap tram, amb el propòsit de valorar possibles traspassos futurs de trams diferents”.
Per fer aquest traspàs es crearà, diu el pacte, una “comissió Generalitat-Administració General de l’Estat” per determinar el marc normatiu necessari i les “condicions econòmiques associades”. Caldrà definir, així, els actius en infraestructures que es traspassen, les necessitats econòmiques per al seu manteniment, i els acords que garanteixin la gestió i el control de la circulació ferroviària i el compliment de les normes de seguretat.
Traspàs del dèficit tarifari: 335 milions d’euros el 2023
Un altre dels punts importants de l’acord és que inclou el traspàs, durant el 2024, dels recursos necessaris per cobrir el dèficit tarifari, que en el 2023 haurà sigut de 335 milions d’euros. En els anys successius, durant el primer trimestre de l’any es farà un càlcul d’aquest dèficit i es traspassarà al titular del servei.
A més, també s’estableix la transferència de 132,7 milions d’euros de serveis que no formen part dels acordats en el traspàs. En aquest punt, s’inclouen els 80 milions d’euros que el TSJC va condemnar a la Generalitat a abonar a Renfe per l’ampliació dels serveis de Rodalies que s’han anat fent a petició del govern català en els darrers anys, després del traspàs del 2010. Per tant, segons la Generalitat, també haurà estat una manera de donar per tancada aquesta qüestió.
A més, també s’acorda que l’augment dels cànons ferroviaris del 2017 els assumirà l’Administració General de l’Estat així com totes les despeses extraordinàries derivades de les incidències -com que va tenir lloc fa pocs mesos a Gavà- o obres previstes i que tenen un impacte en el transport públic de la Generalitat.
Amb tot, el Govern ha deixat clar que no té previst formalitzar un contracte programa amb Renfe i que només ho farà per al servei entre Lleida i Manresa.
Acord “històric” per un traspàs “llargament demandat i perseguit”
Des del Govern, s’ha qualificat l’acord tancat aquest dijous com a “històric” i han recordat que el traspàs és “llargament demandat i perseguit per la Generalitat”. “Era molt necessari i tindrà un impacte en el benestar de les persones”, han defensat fonts de la Generalitat, que han detallat que van plantejar l’acord amb tres objectius: ser titulars, tenir recursos i invertir en infraestructures, i controlar qui acabarà operant el servei.
Pla de Rodalies
L’acord també permetrà, segons la Generalitat, seguir més de prop el Pla de Rodalies, especialment en el segon quinqueni, on hi ha obres que encara cal projectar i executar. Concretament, se seguirà aplicant però “es canviarà la dinàmica”, asseguren fonts del Govern, que vol tenir més incidència en les obres que es facin.
Les inversions, en qualsevol cas, seguiran anant a càrrec del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, segons el Govern. És el cas, per exemple, d’actuacions com el desdoblament de l’R3 o soterraments ja previstos. També, la inversió del centenar de trens que en els propers anys s’han d’incorporar a les vies de la xarxa i que estan sent fabricats per Alstom i Stadler i que haurien de ser aportats a l’empresa Rodalies de Catalunya.