La vaga de taxis ha protagonitzat aquesta setmana gran part de l’actualitat mediàtica, fent-se viral un vídeo de l’assemblea de taxistes a la Plaça de Catalunya de Barcelona en què es veia com un sector dels vaguistes escridassava i insultava un company per parlar en català. En aquest sentit, la Plataforma per la Llengua ha recordat que “tenen l’obligació legal de poder atendre els clients que s’expressin en català” i ha defensat el taxista catalanoparlant per usar “la seva llengua materna, que també és la pròpia del país i a més un idioma oficial”.
“Actituds com les mostrades en el vídeo de l’assemblea de taxistes són discriminatòries i denoten que existeix un supremacisme lingüístic estructural” que -segons diuen- marca diferències en la qualitat dels drets lingüístics (a més dels territoris de l’Estat i els àmbits on els poden exercir) dels parlants de castellà i català. Per això, la ‘Plataforma per la Llengua’ ha insistit en el fet que “tot i que l’ordenament jurídic espanyol reforça aquest supremacisme lingüístic, a Catalunya la llei reconeix el dret dels catalanoparlants d’usar la seva llengua als taxis, vehicles que ofereixen un servei públic”.
Segons expliquen, la llei catalana 19/2003, del taxi, estableix a l’article 26 que “els usuaris del servei de taxi tenen el dret d’expressar-se en llengua catalana en les comunicacions amb els conductors, en els termes que estableix la normativa aplicable en matèria lingüística”. De fet, asseguren que el Reglament Metropolità del Taxi preveu com a infracció sancionable amb una multa de fins a 250 euros “no acceptar que l’usuari faci ús indistintament de les llengües catalana o castellana en les indicacions per a la necessària prestació del servei”.
“Les normes esmentades comporten que els taxistes tenen l’obligació d’entendre la llengua catalana”, conclouen, titllant de “catalanofòbia” els crits i insults contra el taxista que va parlar en català a l’assemblea. En aquest sentit, han instat les associacions de taxistes a “comprometre’s, un cop més, amb el català com a llengua de servei i com a llengua de cohesió”.
També insten Uber i MyTaxi a oferir el seu servei en català
D’altra banda, l’entitat també insta Uber i MyTaxi a tenir disponible la versió catalana de la seva aplicació i poder oferir així el servei en català. A més, la Plataforma per la Llengua ha mostrat la seva decepció pel fet que Uber i Cabify hagin fet arribar correus electrònics demanant el suport dels usuaris en el conflicte només en versió en espanyol, “obviant així la llengua pròpia i cooficial del país”, i ha instat totes dues empreses a tenir-ho present de cara a futures comunicacions.
Darrerament, la Plataforma per la Llengua ha impulsat la campanya ‘Prou de Catalanofòbia’, que entre altres coses demana que el Parlament de Catalunya aprovi una llei centrada a combatre la discriminació lingüística i a castigar els comportaments i actituds catalanòfobs, i molt especialment les discriminacions en la prestació d’un servei. “El cas dels taxistes demostra novament la necessitat d’aprovar una llei d’aquest tipus i de ser molt més vigilants per erradicar, d’una vegada per totes, la xacra de la discriminació contra els parlants de català”, diuen.