Edició 2342

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 23 de desembre del 2024
Edició 2342

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 23 de desembre del 2024

La Plataforma per la Llengua recorda les “obligacions legals” dels taxistes després dels insults a un d’ells per parlar en català

"Actituds com les mostrades en el vídeo de l'assemblea són discriminatòries i denoten que existeix un supremacisme lingüístic estructural", diuen

|

- Publicitat -

La vaga de taxis ha protagonitzat aquesta setmana gran part de l’actualitat mediàtica, fent-se viral un vídeo de l’assemblea de taxistes a la Plaça de Catalunya de Barcelona en què es veia com un sector dels vaguistes escridassava i insultava un company per parlar en català.  En aquest sentit, la Plataforma per la Llengua ha recordat que “tenen l’obligació legal de poder atendre els clients que s’expressin en català” i ha defensat el taxista catalanoparlant per usar “la seva llengua materna, que també és la pròpia del país i a més un idioma oficial”.

Publicitat

“Actituds com les mostrades en el vídeo de l’assemblea de taxistes són discriminatòries i denoten que existeix un supremacisme lingüístic estructural” que -segons diuen- marca diferències en la qualitat dels drets lingüístics (a més dels territoris de l’Estat i els àmbits on els poden exercir) dels parlants de castellà i català. Per això, la ‘Plataforma per la Llengua’ ha insistit en el fet que “tot i que l’ordenament jurídic espanyol reforça aquest supremacisme lingüístic, a Catalunya la llei reconeix el dret dels catalanoparlants d’usar la seva llengua als taxis, vehicles que ofereixen un servei públic”.

Segons expliquen, la llei catalana 19/2003, del taxi, estableix a l’article 26 que “els usuaris del servei de taxi tenen el dret d’expressar-se en llengua catalana en les comunicacions amb els conductors, en els termes que estableix la normativa aplicable en matèria lingüística”. De fet, asseguren que el Reglament Metropolità del Taxi preveu com a infracció sancionable amb una multa de fins a 250 euros “no acceptar que l’usuari faci ús indistintament de les llengües catalana o castellana en les indicacions per a la necessària prestació del servei”.

Et pot interessar  El SAGA supera els 8.000 visitants en la tercera edició i es consolida com el saló en català de referència de videojocs

“Les normes esmentades comporten que els taxistes tenen l’obligació d’entendre la llengua catalana”, conclouen, titllant de “catalanofòbia” els crits i insults contra el taxista que va parlar en català a l’assemblea. En aquest sentit, han instat les associacions de taxistes a “comprometre’s, un cop més, amb el català com a llengua de servei i com a llengua de cohesió”.

També insten Uber i MyTaxi a oferir el seu servei en català

D’altra banda, l’entitat també insta Uber i MyTaxi a tenir disponible la versió catalana de la seva aplicació i poder oferir així el servei en català. A més, la Plataforma per la Llengua ha mostrat la seva decepció pel fet que Uber i Cabify hagin fet arribar correus electrònics demanant el suport dels usuaris en el conflicte només en versió en espanyol, “obviant així la llengua pròpia i cooficial del país”, i ha instat totes dues empreses a tenir-ho present de cara a futures comunicacions.

Darrerament, la Plataforma per la Llengua ha impulsat la campanya ‘Prou de Catalanofòbia’, que entre altres coses demana que el Parlament de Catalunya aprovi una llei centrada a combatre la discriminació lingüística i a castigar els comportaments i actituds catalanòfobs, i molt especialment les discriminacions en la prestació d’un servei. “El cas dels taxistes demostra novament la necessitat d’aprovar una llei d’aquest tipus i de ser molt més vigilants per erradicar, d’una vegada per totes, la xacra de la discriminació contra els parlants de català”, diuen.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut