La Plataforma per la Llengua, una organització no governamental que treballa per promoure la llengua catalana com a eina de cohesió social, alerta que “les discriminacions lingüístiques van a l’alça”. Com a mostra, difon via Twitter cinc històries reportades per usuaris de ‘CatalApp’, una aplicació mòbil que permet valorar l’atenció oral, escrita i virtual del català a tota mena d’establiments.
“Una petita mostra d’actituds catalanòfobes i de la vulneració sistemàtica dels drets lingüístics”, apunten per presentar les històries. Totes han estat reportades per clients de bars i restaurants, que denuncien que el personal dels establiments els hauria maltractat per parlar català deixant-los anar frases com “estamos en España y aquí se habla castellano” o negant-los el servei si no el demanaven en castellà.
A un bar “ens van insultar per parlar en català. Fins i tot ens van tombar el got ple per a forçar-nos a sortir-ne”.
— CatalApp (@CatalApp_) 10 de setembre de 2018
“En demanar el menjar al cambrer en català (el menú que m’havia donat estava en català) sembla que no li va fer gens de gràcia i ha contestat en to sarcàstic: “Hablas muy bien el Catalan, eh? Te pongo un notable”.
— CatalApp (@CatalApp_) 10 de setembre de 2018
-“Quan vaig dirigir-me en català a la cambrera la resposta va ser Only spanish per tant ni sabia quina llengua li parlava”.
-“No han entès ‘Un got de llet’ i han dit ‘En español por favor'”
— CatalApp (@CatalApp_) 10 de setembre de 2018