Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024
Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024

La manca d’oferta de transport públic reforça la dependència al vehicle privat a l’entorn de Barcelona

El RACC demana a les administracions que apostin per polítiques de mobilitat en favor del transport públic

|

- Publicitat -

Un 51% dels conductors que utilitzen el vehicle privat a l’entorn de Barcelona diuen que ho fan perquè no tenen una alternativa vàlida en transport públic per als seus desplaçaments diaris, segons un estudi del RACC. La lentitud (46,9%) o la incomoditat (29,9%) del transport públic són altres dels condicionants amb què justifiquen la seva dependència al cotxe o la moto. Davant d’aquestes dades, l’entitat demana a les administracions que apostin per polítiques de mobilitat en favor del transport públic abans que posar restriccions al vehicle privat, que no consideren efectives, com una eventual implementació del peatge urbà. Des del RACC consideren que el transport públic té marge de millora i defuig les polítiques restrictives.

Publicitat

El director de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, entén que molts dels usuaris del vehicle privat ho són per “necessitat” i que la implementació de restriccions poc canviarà la seva manera de desplaçar-se. De fet, els conductors valoren amb més d’un 8 la seva mobilitat malgrat els embussos habituals d’entrada o sortida a la ciutat.

“Quina és l’alternativa?”, es pregunta Bardají. Des del RACC remarquen que “de forma majoritària” els conductors consideren que l’oferta de transport públic no s’adiu amb les necessitats de desplaçament dels conductors i que els és més còmode una solució “que no és perfecta”, però que els compensa més.

Sobre l’aplicació de mesures com la implantació del peatge urbà, des del RACC consideren que solucionaria només una part del problema però que “no faria desaparèixer” la presència del vehicle privat a la conurbació de Barcelona amb un pes similar a l’actual.

Pel RACC és més prioritaria la inversió en transport públic; incentivar la renovació de la flota de vehicle privat per apostar per models més sostenibles, o el foment del vehicle compartit, tot i admetre que aquest darrer és un “sudoku” dificil d’encaixar per la realitat social.

En aquest sentit, l’estudi del RACC destaca també que set de cada deu conductors viatgen sols en el seu vehicle. La mitjana d’ocupants del 31,4% dels vehicles que sí que porten viatgers addicionals és de 1,4 ocupants per vehicle. Des del RACC admeten que és difícil fer coincidir punts d’origen i destí, a més d’horaris.

Et pot interessar  El Govern vol replantejar les bonificacions al transport de cara a 2026 i limitar-les a alguns sectors

Pel que fa al perfil dels conductors, es tracta en gran part d’homes (62%) d’entre 30 i 65 anys (73%). Dos de cada tres es desplaça en cotxe i un terç ho fa en moto. Els desplaçaments són sobretot interns (43,5%), seguits dels que es fan entre municipis de la primera corona (30,1%) i els d’entrada i sortida a la ciutat (26,4%).

L’estudi també analitza el perfil socioeconòmic dels conductors. Segons les dades del RACC, un 13,9% són de classe baixa, un 46,8% de classe mitja i un 39,3% de classe alta. Per a l’entitat això “desmitifica” el fet què qui va en cotxe són alts directius: “Almenys un 60% dels conductors no encaixa amb aquesta descripció”.

En aquest sentit, i interrogats sobre els plans de futur, la majoria de conductors no tindria previst comprar un cotxe nou el pròxim any. Només un 13% s’ho està plantejant i, d’aquests, només un 11% optaria per un vehicle elèctric, mentre que el 45% apostaria per models híbrids.

Els motius que situen el vehicle elèctric com una opció encara molt secundària entre els conductors són el preu elevat dels cotxes (71,7%), la desconfiança en l’autonomia (65,9%) o la manca d’una xarxa prou extensa de punts de càrrega (59%).

Amb tot, des del RACC recorden que el 80% dels desplaçaments a l’entorn de Barcelona ja són “sostenibles”, ja sigui en transport públic, a peu o en vehicles de mobilitat personal. Les dades de l’estudi, de fet, se centren en el 20% dels que encara depenen del vehicle privat per desplaçar-se a l’entorn de Barcelona.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut