La Fundació Miró de Barcelona ha alertat aquest dimecres que travessa una “situació econòmica molt delicada” a causa del descens de visitants, la menor demanda d’exposicions itinerants de Joan Miró i el dèficit acumulat, ha explicat en roda de premsa el director de la fundació, Marko Daniel.
Sobre la disminució de visitants ha dit que ha estat progressiva durant els darrers vuit anys, i que ha “afectat directament els ingressos” de la fundació, perquè un 80% dels seus fons són propis i procedeixen de la venda d’entrades i de la botiga.
Concretament, els visitants han passat de 583.883 el 2011 a 352.903 el 2018, amb un descens “important” de visitants el 2017 respecte a l’any anterior de 45.299 persones.
A propòsit de les exposicions itinerants de Joan Miró, que han estat una gran font d’ingressos tradicionalment ajudant a equilibrar el pressupost, s’ha reduït dràsticament, passant de cinc exposicions el 2014 a cap el 2018.
“Les exposicions itinerants cal buscar-les i treballar-les”, ha dit el director de la fundació, que ha assegurat que costa molt aconseguir-les, però no per això s’han de deixar al marge.
Ha reivindicat: “Tenim una col·lecció magnífica i hi ha molt interès en l’artista a tot el món, però per produir una bona itinerant cal treballar com les exposicions a la sala”.
També ha destacat les aportacions extraordinàries rebudes, que han permès “corregir el dèficit conjuntural, però no l’estructural”: el 2018, el dèficit va ser de 655.000 euros, i es va poder reduir a 290.000 per una aportació de l’Ajuntament de Barcelona de 365.000 euros.
Fins avui, el dèficit acumulat de la fundació és de 458.575 euros, per la qual cosa s’està fent un estudi exhaustiu i una auditoria per redirigir la situació i “implementar un canvi institucional”.
Acomiadaments: l'”última acció”
“La decisió d’acomiadar set persones i no renovar-ne una vuitena ha estat l’última de les accions previstes, aprovada pel patronat i amb assessors externs”, ha dit Daniel, sobre una plantilla total d’unes 65 persones.
Ha esgrimit que aquesta mesura ha estat “totalment excepcional i condicionada pel moment financer”, que requeria actuar amb urgència i enfrontar una possibilitat molt pitjor.
Ha assegurat que no hi haurà més acomiadaments: “Aquesta és una fase que ha acabat”, i ha subratllat que aquesta mesura ha estat l’última, la més dolorosa i la solució més difícil, però que contribueix a equilibrar el pressupost. Aquests acomiadaments estan integrats en un pla de viabilitat, que inclou nous projectes d’itinerància d’exposicions, la reducció de la despesa d’infraestructura que equilibra el pressupost anual –de 7,5 milions–, el canvi d’horaris per a la “màxima comoditat dels visitants”, i la pujada de l’entrada general de 12 a 13 euros, entre d’altres.
“L’objectiu i el compromís és equilibrar el balanç econòmic de la fundació”, ha dit Daniel, que ha rebutjat que es pugui fer servir el fons reservat per Joan Miró per a situacions complexes perquè no és possible fer-ho per a situacions de dèficit.
Canvi en el turisme
Ha dit que a Barcelona hi ha hagut un canvi generacional del model turístic, que ha afectat diverses institucions, especialment des del 2017: “No som els únics que ens veiem en una situació difícil al món de la cultura i dels museus”.
Quant a decisions concretes, ha dit que la seva feina és pensar en el futur i com poden sortir d’aquesta situació “tan difícil”, en què compten amb un pla de rescat per poder enfrontar el futur, especialment el 50è aniversari de la fundació el 2025.
Per a aquesta data, espera haver deixat enrere “contundentment” aquesta situació econòmica i poder celebrar aquest regal de Joan Miró a la ciutat de Barcelona.