La Cambra de Comerç de Barcelona ha alertat aquest dimecres d’un dèficit de finançament en l’educació pública i de la manca de professorat a Catalunya. Segons els seus indicadors de Progrés i Benestar, el dèficit de despesa en educació pública no universitària en termes comparatius amb Europa es va situar a l’entorn dels 630 milions d’euros l’any 2019, tot i que li correspondria una despesa pública per estudiant en centres públics de 6.846 euros, un 11,5% més que l’efectuada.
Pel que fa a la manca de professorat, Catalunya és el territori – després de Madrid – amb un nombre mitjà d’alumnes no universitaris en centres públics per professor més elevat (11,6 el 2019), una xifra que hauria d’augmentar per convergir amb la mitjana estatal.
Les dades de la Cambra també fan referència a la sobrequalificació universitària, “que minimitza el retorn social de la inversió pública en educació” i que presenta una elevada polarització formativa, un factor que podria explicar, en part, els elevats nivells de desigualtat salarial en comparació amb la majoria de països europeus. Concretament, la taxa d’abandonament prematur dels estudis a Catalunya se situa en el 14,8% el 2021, clarament superior al 10,2% del nucli europeu.
“Malgrat l’elevada despesa en educació universitària per part del sector públic a Catalunya, el mercat laboral no és capaç d’absorbir tot l’augment de la població activa amb estudis superiors”, sosté. Com a resultat d’això, el percentatge de sobrequalificació universitària juvenil (ocupats entre 25 i 34 anys amb estudis universitaris en llocs de treball que requereixen un nivell de formació inferior) és sistemàticament molt superior a Espanya (35,3% el 2019) en comparació amb el nucli d’Europa (23,9%)”.
Finalment, sobre l’aprovació dels pressupostos de la Generalitat per al 2023, tot i que preveuen un increment de la despesa en educació, la Cambra avisa que ho fan a partir d’una magnitud “inferior” a la del conjunt del pressupost, i assenyala que s’ha d’apostar de forma decidida per millorar la qualitat de l’ensenyament públic.
Concretament, en els pressupostos del 2020, 2022 i 2023 (l’any 2021 es van prorrogar) s’han registrat increments del 6,9%, el 15,6% i el 4,1%, respectivament. L’increment previst de la despesa en educació el 2023 és inferior a l’augment de la despesa consolidada del conjunt del sector públic (7,6%).