Generalitat, administracions locals i Endesa han anunciat aquest dilluns un acord per eixugar el deute acumulat dels darrers sis anys per pobresa energètica, que són 38,7 milions d’euros corresponents a 35.518 famílies. L’acord, que parteix de la llei de pobresa energètica del 2015, estableix que Endesa assumirà els 17,5 milions d’euros del 2015 al 2018 i la meitat dels 21,3 milions d’euros dels anys 2019 i 2020. Dels 10,6 milions d’euros restants el 75% els assumirà la Generalitat i el 25% les administracions locals. El cost de la pobresa energètica que es generi a partir de l’1 de gener del 2021, s’assumirà al 50%. La companyia subministradora es compromet a informar i aplicar el bo social i renunciar a fer reclamacions del deute.
La signatura comporta la cancel·lació total del deute acumulat entre el 2015 i el 31 de desembre de 2020 per les persones i famílies en situació de risc d’exclusió residencial, que ascendeix exactament a 38.793.524 euros. Tots els representants polítics, empresarials i socials que han participat en la presentació de l’acord l’han valorat molt positivament.
El Homrani ha destacat que l’acord “aporta seguretat jurídica als ajuntaments, a les empreses, a la Generalitat, però per sobre de tot a les famílies vulnerables”. A partir d’ara comença una fase de revisió de les xifres presentades per Endesa i posteriorment, al voltant de l’estiu, es notificarà a les famílies que s’ha eliminat el deute que tenien. “Ara mateix qualsevol família que estigués preocupada perquè té un deute per si li tallaven la llum, si rebia reclamacions, si estava en un llistat de morosos que li dificultava la vida diària, amb l’acord sortirà de les llistes de morosos, no s’haurà de preocupar que la puguin judicialitzar i tindrà aquest respir i tranquil·litat que és el que és essencial”, ha destacat El Homrani.
Endesa renuncia a fer reclamacions
El conseller ha explicat que Endesa renuncia a tota nova acció de reclamació via jurídica o mitjançant altres procediments de recobrament del deute. També es compromet a oferir a les persones amb risc d’exclusió un servei de qualitat adaptat a les seves capacitats, per exemple duent a terme auditories energètiques gratuïtes per millorar l’eficiència energètica de les llars de les persones vulnerables.
Endesa passarà a tots els clients amb informe emès pels serveis socials, on s’acrediti la situació d’exclusió residencial, a la tarifa PVPC (Preu Voluntari per al Petit Consumidor) perquè puguin tenir la màxima protecció, ja que és el sistema de fixació del preu de la llum implantat pel govern per a clients de mercat regulat i indispensable per poder acollir-se al bo social.
L’acord inclou el compromís de garantir el subministrament elèctric bàsic a les persones o unitats familiars en risc d’exclusió residencial que estiguin domiciliades a un habitatge. Els serveis socials municipals hauran de fer un document acreditatiu i s’haurà d’aportar el certificat d’empadronament vigent i el butlletí de reconeixement d’instal·lació elèctrica assegurant que és segura. Endesa realitzarà un contracte temporal i extraordinari en PVPC, per un any prorrogable i d’una potència màxima de 3 kW.
Fons d’atenció solidària
Pel que fa al deute generat des de l’1 de gener del 2021, s’ha acordat la creació d’un Fons d’Atenció Solidària per evitar la generació de nous deutes. Segons Endesa aquest fons l’assumiran a parts iguals l’empresa i les administracions. El Homrani ha dit que l’empresa n’assumiria un mínim del 50% i la Generalitat un màxim del 50%. Aquest fons d’ajuda directa donarà cobertura en forma d’ajuts, atenció i suport a les persones i llars acreditades amb informe vigent de serveis socials com a vulnerables econòmics o amb risc d’exclusió residencial amb l’objectiu que no es generi deute.
La Generalitat coordinarà i farà de pont entre Endesa i el conjunt de les administracions locals i supralocals. Quan Endesa enviï aquestes llistes a les administracions públiques aquestes faran una cerca activa per tal de localitzar les persones, famílies o llars vulnerables i poder emetre l’informe de vulnerabilitat.
Un dia “històric”
“És un dia històric, una fita en la conquesta dels nostres drets, un exemple que quan lluitem aconseguim coses que semblaven impossibles”, ha manifestat la portaveu de l’Aliança contra la Pobresa Energètica, Maria Campuzano. “Sense la força del carrer no ho hauríem aconseguit”. “Endesa ha claudicat i ha signat un acord que fa cinc anys era impensable. Avui hem aconseguit que condoni més de 28 milions d’euros, un 73% del deute de milers de famílies de Catalunya des del 2015”, ha exposat.
Campuzano ha dit que “queda molta feina per fer” i ha advertit que l’entitat estarà “vigilant les administracions i Endesa” pel compliment de l’acord. Ha explicat que si bé Endesa “ha estat la primera gran companyia en caure” ara cal que signin el conveni altres empreses com Naturgy i Iberdrola.
Sense deute futur
La directora general d’Endesa a Catalunya, Isabel Buesa, ha destacat que l’acord suposa cancel·lar el deute acumulat i desplega els protocols d’actuació i finançament perquè les persones vulnerables no puguin generar deute futur. Ha volgut agraïr especialment la tasca dels equips de serveis social que han treballat coordinadament amb l’equip d’atenció al cient de l’elèctrica.
En la signatura de l’acord i les intervencions posteriors també hi han participat el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, i la presidenta de la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya, Francina Alsina, així com diversos representants del món local.
En concret, han intervingut la tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laura Pérez; la presidenta de l’Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret; el director de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Héctor Santcovsky, i representants de les diputacions de Girona, Tarragona i Lleida.