L’Aliança per garantir la presència digital del català, que va ser presentada el passat 21 de març, constata en el seu estudi que la llengua catalana ha perdut rellevància i visibilitat en el món digital. Segons denuncia l’Aliança, Google, que en els darrers mesos ha rebut crítiques per invisibilitzar i arraconar la llengua catalana, ha fet perdre visites a dues de cada tres webs en català. I no només això: l’estudi, que ha analitzat el trànsit web de 639 llocs web multilingües, també constata que en el 65,5% d’aquests llocs web l’opció de llengua en català ha vist reduïda la seva visibilitat respecte al contingut equivalent en castellà.
L’anàlisi i estudi dut a terme per l’Aliança també deixa constància que existeix una forta correlació, d’un 80% de mitjana, entre el trànsit en català i en castellà. Això significa que “la versió castellana guanya gairebé una pàgina vista per cada pàgina que perd la catalana”, un fet que no succeeix en la mateixa intensitat entre el català i l’anglès, per exemple.
Amb tot, aquesta dada es tradueix en el fet que un augment de les visites a la pàgina web en castellà implica que la pàgina en català perdrà visites. “No és doncs que baixin només les visites en català, ni les totals, sinó que moltes de les visites que abans eren en català ara són visites al contingut en castellà” exposen.
Aquesta problemàtica afecta el 66,5% dels llocs web multilingües analitzats, de manera que no es tracta d’un fet aïllat o espontani. Des de l’Aliança apunten al fet que existeix “una coincidència temporal de les incidències, un punt de trencament de les tendències, cosa que fa pensar que hi va haver un canvi sobtat en la indexació a Google que permetria explicar el problema”.
L’Aliança lamenta que els cercadors han deixat de respectar les preferències lingüístiques explícites dels usuaris. El contingut en català dels webs multilingües “ha perdut visibilitat als resultats de les cerques” amb independència de la configuració d’idioma del dispositiu, el navegador i el perfil d’usuari. La manca de resultats en català un cop es fa una cerca a Google és un fet que els usuaris catalanoparlants han denunciat amb insistència a les xarxes, i que si bé semblava que havia de corregir-se perquè la plataforma així ho havia anunciat, continua succeint. Aquest fenomen va començar a detectar.se de forma generalitzada durant la primavera del 2022, i persisteix fins a l’actualitat.
En aquest context, l’Aliança creu que “la llengua catalana té un greu problema de visibilitat a la xarxa i calen mesures ràpides per part dels proveïdors de cerca web per restaurar la situació anterior”.
Aquest informe “s’ha lliurat al Govern i es posarà a disposició de les empreses que gestionen els principals cercadors web perquè l’utilitzin en els seus esforços per restaurar al contingut en català la visibilitat que li han fet perdre”, apunta Albert Cuesta, coordinador de l’Aliança per la presència digital del català.