Les administracions van augmentar les ajudes a les inversions a l’empresa xinesa fins a uns 200 MEUR
Els treballadors de Nissan encaren les darreres jornades d’activitat a la Zona Franca amb el nerviosisme de l’escenari incert que s’obre per davant després que la xinesa Great Wall Motors hagi oficialitzat que renuncia a instal·lar-se als terrenys de la Zona Franca. Aquest dilluns, alguns dels treballadors s’han acostat fins a la planta per recollir les cartes d’acomiadament. “Hi ha molta tensió. (…) Estem amb molts nervis”, ha explicat a l’ACN el secretari general de CCOO a Nissan, Miguel Ángel Boiza. El representant dels treballadors ha confirmat que després de la primera negativa de GWM la contraoferta de les administracions elevava fins a uns 200 MEUR, aproximadament, les ajudes per a les inversions de la xinesa a Barcelona.
Boiza ha comentat com aquest dilluns al matí ja han començat a rebre la confirmació que GWM declinava instal·lar-se a Barcelona al·legant que entre la cúpula de l’empresa hi havia certa “divisió” sobre si invertir a la planta de la Zona Franca per les altes despeses que podien tenir a futur i per la intenció de replantejar-se el negoci a Europa. Segons Boiza, GWM vol “començar des de zero” en algun país del continent, que no ha concretat, i “esperar dos anys més”.
Pel secretari general de CCOO a Nissan, el projecte de GWM no venia només per a reindustrialitzar Nissan sinó amb la intenció real d’invertir a Europa i que, per aquest motiu, l’han esperat “fins ara”, tot i que sense èxit, ha lamentat. “Ara toca seguir endavant”, ha continuat Boiza, amb el pla B, que consisteix amb el ‘hub’ de mobilitat i tornar a estudiar l’opció de fabricants com els belgues de Punch o Mecalux.
En declaracions a l’ACN, Boiza ha deixat clar que és “primordial” la creació d’ocupació per als treballadors directes i indirectes que aniran a l’atur amb el tancament de Nissan i ha insistit que s’estudiï l’opció del Ministeri d’Indústria sobre el manteniment dels vehicles militars blindats, una opció que la Generalitat rebutja. Pel que fa els projectes logístics, ha comentat que “estan allà” i que cal analitzar-los a fons encara i quina superfície els caldria. “Depèn del terreny ho podríem valorar”, ha dit.
Sobre la reunió que els representants dels treballadors han mantingut amb els governs català i espanyol, Boiza ha comentat que els han traslladat “bona voluntat” i que la seva prioritat és reindustrialitzar Nissan. “Però amb les paraules no es menja. Els treballadors necessiten tenir fets contrastats i a dia d’avui no estan tenint lloc”, ha lamentat el representant dels treballadors, que s’ha exclamat per la incapacitat “com a país” d’atraure “projectes importants davant d’un tancament de la envergadura de Nissan”.
” Cal fer-s’ho mirar. Si com a país no som capaços de reindustrialitzar empreses que tanquen no sé cap a on anem”, ha indicat. En aquest sentit, ha remarcat que és el tancament industrial dels darrers 40 anys.
Assemblea i aturada de la producció
La plantilla de Nissan reclama que aquest divendres es concreti de manera “definitiva” el pla B per reindustrialitzar les tres fàbriques que l’automobilística japonesa deixarà buides a finals d’any després de confirmar-se que el candidat preferent, la marca xinesa Great Wall Motors, ha fet marxa enrere.
Davant d’aquesta situació, que es produeix a menys d’un mes pel tancament de les instal·lacions i el mateix dia que molts treballadors han anat a recollir les quitances, els comitès han anunciat que l’endemà s’aturarà la producció i que es farà una assemblea per informar la plantilla. La fàbrica ja ha deixat de produir la furgoneta eNV-200 i es prepara per construir l’última ‘pick up’ Navara aquesta setmana.