Plataforma per la Llengua avança en la defensa dels drets lingüístics al País Valencià. La nova victòria de l’entitat ha estat aconseguir que el PSPV, Compromís i Unides Podem aprovin un text que tipifica com a infraccions sancionables la vulneració dels drets lingüístics i la denegació d’un servei per raó de llengua. Tanmateix, l’entitat reclama a la Generalitat Valenciana que faci complir la llei i que sancioni els comerços que no la respectin per posar fi a la impunitat, massa sovint en aquests casos.
Les esmenes a la llei de consum presentades pels tres partits en col·laboració amb Plataforma —aprovades a les Corts Valencianes— són una passa endavant i amplien els drets dels valencianoparlants. Per primer cop, les esmenes fixen que els consumidors no poden ser discriminats per raó de llengua i que les administracions han de protegir els drets lingüístics i vetlar perquè les empreses també els garanteixin.
“Un avenç cabdal”
A més, el nou text tipifica per primera vegada un règim de sancions, cabdals per protegir els drets. Així mateix, estableix que qualsevol sanció sigui superior en el cas que les infraccions siguin per motius discriminatoris, entre els quals s’inclouen les discriminacions per raó de llengua.
Com detalla Plataforma per la Llengua, fins ara, l’estatut dels consumidors només feia referència als drets lingüístics en un article, el 8, amb tan sols dos apartats que establien el dret dels consumidors a emprar tant el valencià com el castellà als comerços i l’obligació de la Generalitat de fomentar l’ús del valencià en les relacions comercials. “Amb aquests dos únics apartats era molt difícil garantir que els consumidors pogueren realment expressar-se en valencià als comerços i encara més sancionar les discriminacions”, constata l’ONG del valencià.