Els usuaris afectats pel tall de la línia R2 de Rodalies entre Barcelona-Sants i Gavà (Baix Llobregat) d’aquest cap de setmana: “El problema ara és el pelegrinatge amb l’autobús”. Aquesta és la queixa de Rosa Prats, veïna de Gavà, que ha d’anar a Sants per agafar un tren d’alta velocitat que la dugui a Girona, però el bus alternatiu programat per Renfe arriba a la capital catalana a Palau Reial, on pot connectar amb la L3 del metro. Ha estat la reclamació més comuna entre les persones que aquest dissabte han arribat a l’estació del municipi baixllobregatí. Prats també ha explicat que s’ha assabentat de l’alteració del servei “en el moment d’arribar” i ha criticat que els canals d’informació de l’operadora no són els adequats.
Prats desconeix quan arribarà al seu destí, “inicialment era al migdia” i el que farà “és agafar el primer tren a Girona”. Rosa Prats ha instat l’operadora millorar la informació amb els usuaris, perquè “fer-ho per megafonia la gent no atén” i, a la vegada, ha dit que sí s’ha informat més del tall a Roda de Berà i no tant del d’aquest cap de setmana.
Precisament, Alejandro Càceres li ha agafat de “sorpresa” aquestes obres a la xarxa ferroviària. Càceres és dels Monjos (Alt Penedès) i es dirigeix a Viladecans, amb un transbord a Sant Vicenç de Calders, i ha carregat contra el servei del seu municipi: “És nefast”. En canvi, David Sierra ha estat més previsor i ha sortit una hora abans de casa per poder arribar a l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona – El Prat, on treballa, perquè ahir ja va patir les afectacions. Sierra, però, ha d’agafar una autobús de línia, i no els habilitat per Renfe, per arribar a la feina.
Tot plegat, ha fet que l’estació de Gavà visqui una jornada amb més activitat de l’habitual, ja que és inici i final de l’R2 Sud. Així, passatgers (també diversos turistes) s’han mostrat confusos per saber si havien de pujar a un tren o a una autobús, però que el personal d’informació desplegat els ha guiat per l’opció correcte.
Més de 3.000 trajectes
Renfe ha programat un total de 188 autobusos al llarg del cap de setmana i oferiran 3.277 trajectes diaris i 163.850 places en dos recorreguts: un de directe entre Gavà i Barcelona en tots dos sentits i un altre que cobrirà els municipis afectats pel tall a l’R2 (Gavà, Viladecans i el Prat de Llobregat). Pel que fa a la connexió entre Barcelona i l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona – el Prat, els viatgers hauran de fer servir les línies de metro L5 i L9 Sud per arribar-hi.
El pla alternatiu de transport de Renfe contempla fins a 128 serveis d’autobús, 64 per sentit en hora punta entre Gavà i Barcelona (sortida des de Zona Universitària cap a Gavà (L3 i L9 Sud del metro) i arribada des de Gavà a Palau Reial per enllaçar amb l’L3) i 40 autobusos a l’hora, 20 per sentit durant tot l’horari, entre Gavà i el Prat de Llobregat (enllaç amb l’L9 Sud) amb parada a Viladecans.
Els serveis regionals del corredor sud de les línies R13, R14, R15, R16 i R17 durant aquests dos dies circularan per Vilafranca del Penedès, la qual cosa comportarà un increment del temps del viatge de mitja hora. D’altra banda, l’R2 Sud funcionarà amb normalitat a partir de Gavà i fins a Sant Vicenç de Calders (Baix Penedès) i el mateix amb l’R2 Nord, que tindrà la sortida a Barcelona-Sants i fins a Sant Celoni i Maçanet-Massanes (Selva).
Aquesta alteració del pas de combois ve motivada pels treballs als accessos a l’aeroport i que consisteixen en actuacions en infraestructura, sistemes d’energia i electrificació i de control de comandament i senyalització i operacions per a l’extensió d’una de les vies del Prat de Llobregat i d’enllaç amb els futurs ramals que connectaran amb la nova infraestructura. També s’activaran els nous sistemes informàtics de gestió del trànsit, a les estacions del Prat, Gavà i Castelldefels.