El Tren Groc o Tren Groc de la Cerdanya, també conegut popularment com el canari de muntanya, és una línia de ferrocarril gestionada per la SNCF que connecta les comarques de la Cerdanya i el Conflent (a la Catalunya del Nord), des de Vilafranca de Conflent fins a l’estació de la Tor de Querol, via Font-romeu, resseguint el curs de la Tet i, al vessant cerdà, evitant curosament l’enclavament de Llívia. A Vilafranca de Conflent connecta amb el tren d’ample internacional procedent de Perpinyà; i a la Tor de Querol, amb el procedent de Tolosa i Paris i el d’ample ibèric de Renfe Operadora (Rodalies R3) procedent de l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona per la via de Vic, Ripoll i Puigcerda. El seu nom es deu als colors groc i vermell de la senyera amb els quals estan pintats els trens.
Tal com publica avui el diari L’Indépendant de Perpinyà, “des de l’any 2015, el Comitè d’Usuaris de la línia del Tren Groc defensa amb ungles i dents la sostenibilitat d’aquest emblema de Catalunya”. Demà aquest col·lectiu presentarà públicament “als càrrecs electes, veïns i forces vives del Conflent, la Cerdanya i el Capcir” un manifest que també volen fer arribar a Jean-Luc Gibelin, vicepresident de la Regió Occitània responsable del transport públic. El manifest planteja diverses vies de treball pes definir com hauria de ser el Tren Groc del present i del futur.
Després d’haver-hi treballat diversos mesos, el Comitè d’Usuaris diu que el seu manifest no vol ser “un dogma”, sinó “un fil conductor”. Aquest document consta d’unes deu pàgines en les quals reflexionen sobre aquesta infraestructura i s’ha titulat “Manifest pel Tren Groc que necessitem”. El manifest es presentarà demà a Sant Pere dels Forcats (Cerdanya) durant l’assemblea general anual de l’entitat, que comptarà amb la presència de Jean-Luc Gibelin.
Els impulsors del manifest expliquen que el publiquen amb l’objectiu “d’expressar el nostre compromís cívic” amb una línia de tren “els valors històrics i patrimonials de la qual no escapen a ningú”. Argumenten que “l’emergència climàtica i la vulnerabilitat econòmica del territori ho exigeixen” perquè “és imprescindible organitzar la mobilitat sostenible”.